Hozzászólások

6048 hozzászólás
Keresés a hozzászólásokban

A bejegyzésekhez érkezett hozzászólások összefoglaló oldala.

Alkalmazott szűrők

Wallon-Hárs Viktor - webmester képe

A 2. képen szereplő személyek azonosításához köszönjük Dabrónaki-Priszinger Krisztina és Hárs Olivér segítségét!

Harkai László képe

Szerintem a bal oldali (szemüveges) úr Jéhn Anti bácsi,a másikat nem ismerem fel!

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Az első képhez Facebookos követőinktől kaptunk egy kis segítséget, így kiderült, hogy az 1. képen a jobb oldali úr Dobsa Mihály, a szőke hölgy pedig Brandné Foltin Erzsébet. Köszönjük!

Nincs kép

Kedves Mónika! Köszönöm szépen a felajánlást, élni fogunk vele. Amint érdemleges, közölhető információ lesz a könyvről, jelentkezni fogok.

Horváth Péter Pál képe

Bocsánat, de én nem jól tájékozottnak szeretnék látszani, hanem próbálom a tőlem telhető eszközökkel a “tájékoztatásban keringő téves adatokat” helyreigazítani. Ha mástól idézek, a forrást jelölni szoktam, de ha én bukkanok összefüggésekre, akkor én vagyok a forrás. (Lehet velem vitatkozni, ha tévedek, el szoktam ismerni, de próbálok a tényekhez ragaszkodni.) Érdekes ez a Lenck-polémia, mert már felbukkant a Lenck-ház kapcsán (ami Stöckertként végződött), boncolgattuk a Szilvássy bejegyzés kapcsán (szintén nem stimmel, mert ifj. Dr. Szilvássy Márton), ami ismét nem valósághűre sikeredett. Érdekes, hogy amit itt felvettem, a + 2 örökös, a sopronanno által ajánlott könyv (https://sopronanno.hu/kiadvany/a-dualizmus-kori-sopron-gazda...) kapcsán megerősítést nyert. Az általam emlegetett Lenck Ödön (akinek elhalálozási dátumát nem sikerült megtalálnom, mert nem Sopronban hunyt el - 1948-1918) a könyvben fényképpel is szerepel, sőt azt is olvashatjuk, “a hatodik fiúgyermeke Móric (1855-1894), Ödön bátyjával a lenti birtokot igazgatta.”
Ezen kívül azt is olvashatjuk, hogy “vagyonát (LS) kilenc gyermeke, egyenlő részben örökölte ...”
Természetesen a könyv írójához képest csak amatőr vagyok, de amiket leírtam, (Lenck III. Samuelt, kilenc gyermeke gyászolta) megállja a helyét ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Kedves György, köszönöm az emlékező sorokat, szépen átívelnek a történelmen ... Az utolsó kérdésre sajnos nem tudok válaszolni csak "bedobni" mellé még két nevet: Szent Imre Kollégium és Evangélikus Teológus Otthon ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Kedves Szilvia, mi tartozunk köszönettel a remek tanulmányért, szándékosan csak két rövid részletet idéztem belőle, bízva abban hogy kedvet csinálnak majd a teljes íráshoz. A könyv reklámozásában nagyon szívesen segítünk majd, erre főleg a Facebookos oldalon lesz lehetőség a megjelenés előtt, aztán felteszem majd "Kiadványok" menüpontunkba az ismertetőt is, hogy az itteni olvasókhoz is eljusson. Már várom!
Sajnos én nem tudom megmondani, ki volt az 1941-es osztály osztályfőnöke. A névelírást korrigáltam, köszönöm.

Nincs kép

Először is nagyon köszönöm, hogy a rövid tudósításból és a fényképekből újabb adatokat tudtam meg az intézetről. Nem is beszélve a hozzászólásokról! Köszönöm azt is, hogy a Sopronanno megemlítette az írásomat. Szeretném tudatni az érdeklődőkkel, hogy Németh Ildikó történésszel közösen könyvet írtunk a leánynevelőről, ami várhatóan novemberben fog megjelenni. Készülünk egy soproni könyvbemutatóval is. Hálásan köszönöm a Sopronanno szívességét, hogy rendelkezésemre bocsátották a Rákóczi utcát ábrázoló képeslapjukat, az lesz a borítón. Én már láttam a tervet, nagyon szép!
Persze azért kérdésem is lenne: ki volt az 1941-ben érettségizett osztály osztályfőnöke? És csak egy apró kiegészítés: a tanárokat ábrázoló képen a könyvet tartó fiatal hölgy dr. Lobinger Magda (o-val).

Németh György képe

A bejegyzésnek én is nagyon örülök. Pesti Istvánnal ellentétben nekem számos kora gyermekkori emlékem fűződik az intézethez és annak egykori , a formaruha ellenére nagyon elegánsan, választékosan öltözött és viselkedő lakóihoz . A háború előtt a Hátulsó utcában laktunk . Akkori 6-7 éves életkorom emlékeihez leginkább a kapurésen megfigyelt vidáman teniszező kisasszonyok látványa, vagy a hálótermek nyár esti nyitott ablakán kiszűrődő leánykuncogás kacagás stb. tartozik. Az utcabeli nagyobb fiúknak persze a leskelődésen kívül más módszerei is akadtak. Ezek közé számítottak pl. azok a "hőstettek" ami papírzacskóba gyűjtött cserebogarak ablakon át történő bejuttatása, majd a néhány perc után kitörő visítozás, sikoltozás elégedett meghallgatása......és hasonlók voltak. Az egykori tiszti iskolások, a "kadétok" persze szolidabb módját találták a figyelem felkeltésnek: néha szerenádot adtak.Észrevehetően nagyobb eredménnyel. Később "testközelből" figyelhettem meg az épületbe költözött szovjet hadikórház mindennapjait, pl. a két mankóval , bekötött fejjel udvarunkba tévedő, ennek ellenére"bárisnyát" kereső sebesült hadfi látogatását .Még később, már kissé távolabbról láttam az épületet használó Ruhagyár, az ott dolgozó leányzók által "cérnaegyetemnek" becézett intézmény állagmegóvó tevékenységét. Tempora mutantur... de most vajon mi lesz az egykor szebb napokat látott építménnyel ?

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Köszönöm, nagyon kedves.:) Igyekszem.

Nincs kép

Csak ámulok és bámulok a fentiek olvasása közben. Kutatok az emlékeim között, de nem találok olyan életképet, amely erre az intézetre utalna, pedig 55 évet kellett áttekernem. Nekem hallatlanul tetszik a leánynevelő működése, az olvasottak alapján tényleg tiszta Abigél. Persze 2019-ben az akkori megnevezése mostanra kissé megtévesztő lehet, de gondolom akkor helyén voltak a dolgok. Nagyon hálás vagyok a Sopron anno szerkesztőjének ezeknek a nagyon fontos helytörténeti emlékeknek az ezen a helyen való megőrzéséért, és ami legalább ennyire lényeges, a nyilvánossággal történő megosztásáért.

Moser Aranka (Pauliné) képe

Bár a kérdést Dr.Hadarics Tibor 2016-ban tette fel! Igaza van, hogy nem azt a Sümeghy Jóska bácsit keresi, hanem Médi nénit, aki valóban a postán dolgozott, én mindig azt hittem, hogy "öreglány" volt, mert nagyon morcos volt és mondhatni utálatos! Kérdezni nem lehetett tőle, mert mogorván válaszolt. sajnálom csak ennyi az emlékképem róla!

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

Katho nénire még kisgyerek koromból emlékszem. Az utcáról néhány lépcsőn lehetett a trafikjába felmenni. Mi a szomszédban laktunk akkor. Azt a házat nagyapám építette. Családfádhoz esetleg hasznos infó található itt: http://www.oedenburgerland.de/list/plan_wandorf/0_3.php

Horváth Péter Pál képe

Várkerület 80. Ha figyelmesen megnézzük a korábbi bejegyzést ( https://sopronanno.hu/tortenet/egy-legendas-soproni-keresked...) felfedezhetjük, hogy a Várkerültei és Sas térinek jelzett fotón ugyanazt a portált ábrázolják, csak a reklám más és közben történt némi felújítás is. Az első fotón a kirakatübegen még hirdetik a a Sas téri üzletet is, valamint a szappan forgalmazást. 1920-ban némi probléma támadt a minőséggel, mert egy nagyobb tétel szappant (48 láda kék szappan) a viszonteladó árverésre bocsájtott (Budapesti Közlöny, 1920. október (54. évfolyam, 225-251. szám) így valószínűleg profiltisztítás történt, valamint megszabadulhattak a Sas téri üzletüktől is. Ekkor kaphatta az új dizájnt a portál, valamint egy lámpát is a bejárat fölé. Vajon milyen lehetett a Sas téri portál? Erre ad választ a Sopronanno másik bejegyzése (https://sopronanno.hu/bejegyzes/a-sas-teri-diszkut-elodje) amin látható a Sas tér 4. számú ház előtt lejt a tér kövezete - így egy vízszintes hatalmas portál kialakítása nehézségekbe ütközött volna ...

Harkai László képe

Most akkor Sas tér,vagy Várkerület?

Horváth Péter Pál képe

Szép fotó. A Várkerület 80. sz. alatti üzletükről (ma a Korona üzletházban patika) ...

Horváth Péter Pál képe

Hát a keresztlevél nem tévedhet, megtalálható az egyházkerület anyakönyvében, a sírfelirat szintén örök (amíg le nem kopik) a Balfi úti evangélikus temetőben ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Sajnos továbbra is, mint már eddig annyiszor, hiányérzetem maradt. Mert bár olvasom a keresztlevél tényét, de hol keressem, ha meg szeretném nézni? Sokszor beszéltem már erről több eset kapcsán, hogy mennyire fontosnak tartom a források precíz feltüntetését. Jelen esetben ezt Jóska bácsi is, Zoli is és én is megtettem. Megannyiszor látom több helyen is - legutóbb helyi lapban -, hogy mások által megírt, felkutatott, dokumentált anyagok jelölés nélkül kelnek önálló életre a neten vagy nyomtatott változatban. (Patthy Anna egy fél könyvet írt így meg- ld. Kiadványok menüpont.) Értem és elfogadom, hogy jól esik tájékozottnak látszani, de ennek az értékéből mitsem von le, ha az adatok, idéeztek stb. mellet ott van egy név/cím/oldalszám jelölés, mint forrás. Ha helytelen a forrás, ha téved, esélyt adhatunk a javításra, ha pedig helyes a hivatkozott tartalom, akkor tiszteleghetünk valakinek a munkássága előtt és lehetőséget adhatunk arra, hogy terjedjen az adott írás híre. A Sopron anno nem egy tudományos weboldal, de ettől még vagy pont ezért illendő az ide felkerülő információk eredetét tisztázni, erre én is törekszem és ha elmulasztom, igyekszem pótolni. Mindenkit arra bíztatok, hogy ossza meg velünk, hol bukkan érdekes adatokra, írásokra, ettől még általa átvett részlet nem lesz kevésbé értékes - sőt ...

Horváth Péter Pál képe

Miért emlegetjük Dr. Szilvásy Márton kapcsán Lenck Samuel családját? Szilvásy első felesége Lenck lány volt, így Szilvásy is részesült a vagyonból. Felesége korai halála után sem szakadt meg a Lenck családdal a kapcsolata, rendszeres résztvevője volt a családi és üzleti ügyeknek. Keresztszülő, esküvői tanú, jogi képviselet. A "jónevű" Lenck cég bukása után Szilvásy volt a cég felszámolóbiztosa ...

Horváth Péter Pál képe

Hozzászólásomban bátorkodtam felhívni a figyelmet arra, hogy Lenck Samuelt nem 7 hanem 9 élő gyermeke gyászolta. A további 5 utódról nem volt tudomásom, de -gondolom a családfő halálakor már nem éltek. A két hiányzó nevet a megismerhető adatokkal közreadtam, Ödön esetében a keresztlevél, Rosa esetében az evangelikus temetőben álló síremléke (mely márvány alapanyagának köszönhetően ma is olvasható). Ödön elköltözött Sopronból így nehéz életútját követni. Csak arra próbáltam felhívni a figyelmet, hogy a Lenck család bonyolult, szövevényes történetében, bármikor bukkanhatnak elő eddig nem ismert adatok, felülírva mai tudásunkat ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Pontos forrás? Aztán már csak öt név és rendben vagyunk.

Horváth Péter Pál képe

Rosa Lenck 1842-1914
Ödön Lenck 1848-1923 ?

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Szeretettel várom a hiányzó két nevet évszámokkal és a további hiányzó öt nevet.

Horváth Péter Pál képe

Lehet, hogy nem fogalmaztam elég pontosan? Lenck Samuel ravatalán 9 gyermeke gyászolta ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

A hét név pontosan a fele annak, ahány gyermeket Sámuel gyászolt, történetünk szempontjából elég lett volna pusztán Emilt megemlíteni. A szóban forgó hölgy a keresztségben az Emma Ernesztina nevet kapta.

Horváth Péter Pál képe

Sajnos nem pontos. Itt 7 név szerepel, míg Samuelt 9 gyermeke gyászolta, ráadásul Ernesztina - Emma néven volt Schreiner felesége ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

FRISSÍTÉS! A képek sorrendje megváltozott, a fenti hozzászólások még az eredeti sorrend alapján szóltak a képekről. Jelenleg a két, most már biztosan igazoltan 1948. május 1-én készült kép, az első két kép, míg a második kettő a később - vélhetőleg az 1950-es évek elején készült - készített felvétel. A bejegyzéshez hamarosan egy Kapcsolódó felvétel is érkezik. (Jelzem majd, ha felkerül.)

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Horváth Károly Miklós kiegészítése a felvételhez hat évvel a közreadás után, 2019-ben: "Nem sokat tudok róla, amíg a háborúban katona volt és megsebesült, édesanyja vette át a boltot. Nem ment jól az üzlet. Az inflációs időben végleg tönkrement. Ő forgalmi adóellenőrként vállalt állást, majd a kórház főkönyvelője (pénzügyi és számviteli osztályvezetője) lett. Innen ment nyugdíjba 1973-ban. Amikor én születtem a boltból már csak néhány berendezés maradt meg. A mérleggel sokat játszottam. A kereskedéssel a családban senki sem próbálkozott. Én közgazdasági diplomát is szereztem és egy ideig ellenőr és közgazdasági osztályvezető is voltam. Az egyik unokája közgazdász, könyvvizsgáló lett és az egyetem belső ellenőre. Ez a "vérvonal" öröklődött."

Harkai László képe

Úgy értem,hogy a Dömötöri cukrászda teraszának kialakitásakor lekerítettek egy részt a Széchenyi tér úttestjéből!

Takács Róbert képe
Horváth Péter Pál képe

Hát igen ezért jeleztem régebben, az nem egy pontos fogalom, hogy a "Lenck család villája" ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Amire vártam, meglett, így most már van pontos Lenck családfa, igaz, a Bertalan Judit által említett "ck/k" kérdést ezt most - jelen esetben legalábbis - nem tartalmazza. Íme a családfa vonatkozó része, ami immár egyértelműen igazolja, hogy akkor javítjuk helyesen a szöveget, ha a zárójelbe tett részt kivesszük:

Lenck Sámuel (III) Ferdinánd fűszer, gyarmatáru- és borkereskedő (1813-1884)
Zügn Paula Mária (1818-1884)

Gyermekeik:

Lenck Emil kereskedő (1845-1898)
Lenck Gyula Ágost kereskedő (1846-1901)
Lenck Viktor kávé- és borkereskedő (1847-1896)
Lenck Ernesztina (1851-1919)
Lenck Auguszta Gabriella (1852-1896)
dr. Lenck Kálmán ügyvéd (1854-1901)
Lenck Mór(ic) (1855-1894)

(dr. Horváth Zoltán: A Dualizmus kori Sopron gazdasági élete a vagyonos polgárság családtörténetének tükrében (1858-1911)

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Az avatás 23-án volt, a fotóst jelöltem korábban is. A témához kapcsolódóan érdemes átböngészni ezt a kötetet: https://sopronanno.hu/kiadvany/emleklap-a-soproni-szechenyi-szobor-lelep...

Horváth Péter Pál képe

1897. május 22-én volt avatás, és Klösz György volt a fotós ...

Horváth Péter Pál képe

Érdekes cikk, bár egy apró tévedéssel indít. Kiknek a házai álltak a Lőverekben ...

Albert Heisler képe

Az utolsó sorai prófétikusan hangzanak ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Video a versenyről: https://youtu.be/p6f04bSlg6s

Friedrich Rezső képe

Majdnem 50 éve ennek és sajnos ma elment egy ikonikus alakja a versenysportnak: Niki Lauda, aki ezen a versenyen, 19 évesen, megnyerte Porschejával a "túrakocsi" kategória futamát.
R.I.P. Niki Lauda...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Jogos, az akkori sajtó és források alapján írtam ezt, és nyilván akkor ez volt az egyszerűbb megoldás az akkori szemlélet alapján. A bontás még abban az időben történt - fejből mondom, 1948-ig bezárólag -, amíg gondolom, az volt a fő vezérlőelv, hogy a romokat elbontsák és használják, ami még használható belőlük. Amikor több, mint 20 évre rá megépült a "papakvárium", akkor a modern volt a fő cél igaz, hogy az épületet már elkészülte után élesen kritizálták.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

A Dömötöri előtt?

Harkai László képe

Ezek szerint a Dömötöri előtt kb. száz évvel is volt már az úttest egy részét elfoglaló kávéházi terasz!

Kovács Péter képe

A bejegyzésben azt írtad, hogy a Lunkányi ház olyan súlyosan sérült meg, hogy
le kellett bontani. Ma már tudjuk, hogy a helyreállítás költsége kevesebb lett
volna, mint az épület bontásának és az új, amúgy a tér látványába nem illeszkedő,
épületnek a költsége.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

A 2014-ben közzétett bejegyzés képanyaga három régebbi fotóval bővült, illetve a bejegyzés szövege is frissült - többek között új hivatkozásokkal. A korábbi hozzászólások a régi, még csak az 1976-os fotót tartalmazó íráshoz érkeztek.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Pölöskei Péter üzenetét tolmácsolom: "Rombai Lászlónénak üzenem, hogy köszönöm hosszú és tanulságos hozzászólását. Egy győri nyugállományú postamester barátomtól, Kovács Miklós mérnök úrtól tudom, hogy Spannraft bácsi valóban a soproni postán, egész pontosan a Soproni Postaigazgatóságon (Postapalota
épülete) dolgozott hosszú évtizedekig. Én saját magam pedig érdeklődök a posta iránt, mert anyai nagyszüleim postások voltak, nagyapám postaigazgató, nagyanyám pedig hírlapos postás volt."

Kótai Mónika - szerkesztő képe

A képen szereplőkre vonatkozóan a következő hozzászólások érkeztek Facebookos oldalunkra:

Kovács Zoltán: A kép bal oldalán a partjelző néhai nagyapám, Kovács János.

Szigeti László: A Vasasnál Káldi, Kovács P, Potyondi, Shifter

Tremmel Teofil: Én felismerni vélem Pénzes Misi a szögletzászlónál,Palotai mögött aki akkoriban középhátvéd volt. A kapus hasonlít a Ducibára de nem passzol ide, ha csak nem soproni válogatott
néven voltak jelen.

Horváth Péter Pál képe

Ezzel a képsorozattal, adódik egy-két probléma. Pl. nem lehet ugyanazon a napon a Széchenyi tér úttestje aszfaltos is , meg kockaköves is. ...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Az albumban a képaláírás tanulsága szerint vasutas volt.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Én pedig örülök, hogy kellemes emlékeket ébresztett a kép.

Friedrich Rezső képe

Észrevettétek, hogy már milyen régen nincs meg az a sarokbejárat az üzlethelyiségbe? Papírbolt...
A tejivó pedig, egy renoválás/átépítés után lehetett, mert már jóval előbb is tudtam ott reggelit venni, fogyasztani. 1964-től, széchenyistaként.

Harkai László képe

Örömmel fedeztem fel a tablón két volt Petőfi-téri általános iskolai osztálytársamat,Marx Mártát,és Benkocs Ibolyát!