“A GySEV 2. számú autóbusza Sopronban a SOTEX előtt"

Hozzászólok
“A GySEV 2. számú autóbusza Sopronban a SOTEX előtt"

“A GySEV 2. számú autóbusza Sopronban a SOTEX előtt” - ennyit írt a fotó hátoldalára az ismeretlen fotós. Vajon mikor készülhetett a Baross úti gyár előtt álló járműről a felvétel? Kérjük, ha az autóbusz típusából tudnak erre következtetni, írják meg nekünk. Köszönjük!

---
Tóth Sándor vasúttörténész segítségével sikerült választ kapunk a képpel kapcsolatos bizonytalanságainkra. Az eredetileg a bejegyzéshez hozzászólás formájában írott sorokat - ld. lentebb - teljes terjedelmében közöljük bejegyzésünk frissítéseként. Nagyon köszönjük a minden részletre kiterjedő, szakszerű segítséget.

A teljes szöveg:

A felvétel Finta Béla által a GySEV 2. számú autóbuszáról 1948. évi átépítése után készített fotósorozatának egyik képe. Az 1930-ban Győrben készült Rába-Krupp L-3-N típusú soproni telephelyű autóbusz a GySEV második - magyarországi üzemeltetésű - autóbusza volt. Az 1449 alvázszámú (= gyári számú), zártszekrényes, 31 ülőhelyes jármű önsúlya 4.755 kg. Erőforrás: 70 lóerős, 4 hengeres benzinmotor, Bosch-gyújtásrendszerrel, kardántengelyes erőátvitellel. Az 1948. évi átépítés (új, Rába-Super 70 lóerős, 4 hengeres benzinmotor, 26 ülő- és 8 állóhely stb.) után önsúlya 4.980 kg, hasznos terhelése 2.550 kg-ra nőtt. Az autóbusz 7.750 mm hosszú és 2.270 mm széles . Eredeti rendszáma 64.777-ről ?-ben Nk-006-ra, majd az 1948. évi átépítést követően X-1166-ra változott. A 2 számú buszt a GySEV 1941.11.01-i hatállyal gumiabroncs hiány miatt üzemen kívül helyezte. Se ezt , se a GySEV többi buszát a II. világháború során a HM nem "vonultatta" be, így az a Donnál nem lehetett (nem is volt).

Egy 1948.09.30-i kimutatás szerint a GySEV kettő üzemképes és egy üzemképtelen teherautóval, valamint egy üzemképes - a képen látható - autóbusszal rendelkezik. A busszal a GySEV a közlekedésügyi minisztérium 26.142/1948/VI.1. számú engedélye alapján 1948.04.21-én autóbuszjáratot indít Kapuvár és
Beled között. Ez rövid életű volt, mert a járatot 1948.10.03-i hatállyal a MÁVAUT veszi át. Ezzel a GySEV magyarországi menetrend szerinti buszközlekedése megszűnik. Az ekkor már OK (?) 827 forgalmi rendszámú autóbuszát a GySEV 1950.06.29-én eladja a Szolnoki Gépkocsi Közlekedési Községi Vállalatnak. 1948-ban a GySEV osztrák üzletvezetősége Eisenstadt-Zagersdorf, Eisenstadt-Müllendorf és Eisenstadt-Mattersburg útvonalon tart fenn menetrend szerint közlekedő autóbuszüzemet saját járművekkel 1949-ig.

A GySEV osztrák üzletvezetőségének 1935-ben idegenforgalmi iroda és gépjárműüzem működtetésére kiadott engedélyt (koncessziót) a GySEV 1949.02.22-i hatállyal visszaadja Burgenland Tartományi Főnökségnek.

A GySEV történeti autóbuszainak, teherautóinak és személyautójának, de az összes többi sínhez kötött járművének adatait, történetét lásd "GySEV kronológiája" könyvsorozat 2020-ban megjelent I. függelékkötetében. ISBN 978-615-5904-25-7.

---
A fenti sorokhoz kiegészítésképpen a következőket osztotta meg velünk Négyesi Pál hozzászólásában:

Pár aprósággal egészíteném ki a képet. Az 1449 motorszámú (ahogyan Szabó János kolléga megjegyezte, akkor még nem vezették az alváz- csak a motorszámot) Rába egy O3N alváz volt, nem L3N - nagy különbség nincs. Az O3N omnibuszt, tehát autóbusz jelöl, az L3N teherautót. A Rába fennmaradt rendelési könyve szerint. 1930. december 8-án szállították le Varga Ferencnek Mohácsra, Ő gép- és karosszériagyáros, buszvállalkozó volt. A rendelési könyvben széljegyzetben említik, hogy 1932. április 12-én átvette a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút. Az Nk-006 már szerepel a Magyar Gépjárműtulajdonosok 1934-es jegyzékében, tehát a rendszám-váltás valószínűleg már 1933-ban megtörtént. Az X-1166 rendszámra váltás időpontja ha 1948, akkor 1948. január és április kellett bekövetkezzen, ugyanis 1948. április 20-án megjelent a jogszabály a két betű három számos rendszámok újbóli bevezetéséről.

Kép típusa: 
Fotó/Mozgókép készítője: 
Kép/Mozgókép beküldője: 
Kép keletkezési ideje: 
1948
Szerző: 
Kép keletkezésének éve: 
1948
Térkép nézetbe kerül: 
Nem kerül térképre
Turista térképre kerül: 
Nem kerül turista térképre
A bejegyzés szerzőjének életrajza: Kótai Mónika
A fotó készítőjének életrajza: Finta Béla
A bejegyzés létrehozása: 2020. július 6.

Hozzászólások

Friedrich Rezső képe

Egy óra kellett a "guglizáshoz" de meg lett:
https://magyarjarmu.hu/ipar/karosszeria-gyartok-2/gyori-alta...

Tehát a válasz kérdésünkre: 1932 után más a GySEV ezeket üzemeltette...

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Node meddig? Így akkor be tudnánk határolni egy intervallumot.

Schuller Balázs képe

Varga Imre, a HM HIM Hadtörténeti Levéltár munkatársa azt üzeni általam, hogy a GYSEV-es buszokat 1941 nyarán majd 1942 április-májusban besorozták a Honvédséghez, majd a doni veszteségek listájára kerülhettek (vissza már semmi esetre sem kerültek). Főleg egészségügyi oszlopokhoz osztották be a buszokat (de akadtak a haditudósítóknál, a repülőknél és egyéb alakulatoknál is).

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Tisztelettel köszönöm Varga úrnak, így akkor megvan a válasz a meddigre, azt pedig már tudjuk, mettől.
Javítom a dátumot és frissítem a bejegyzést. A fenti sorokat esetleg a Facebookon is megírná a többi olvasónak? Köszönöm a segítséget!

Horváth Péter Pál képe

Lovas Gyula: "A GySEV már 1931. decemberében próbajáratokat indította városban ...
A GySEV első autóbusza 18 ülő- és 6 állóhellyel épített Rába-Fiat volt, második kocsiját pedig egyelőre az Ausztriában már korábban megindított autóbuszüzemüktől vezényelték Magyarországra; ez Saurer gyártmányú kocsi volt. "

Tóth Sándor képe

A felvétel Finta Béla által a GySEV 2 számú autóbuszáról 1948. évi átépítése után készített fotósorozatának egyik képe. Az 1930-ban Győrben készült Rába-Krupp L-3-N típusú soproni telephelyű autóbusz a GySEV második - magyarországi üzemeltetésű - autóbusza volt. Az 1449 alvázszámú (= gyári számú), zártszekrényes, 31 ülőhelyes jármű önsúlya 4.755 kg. Erőforrás: 70 lóerős, 4 hengeres benzinmotor, Bosch-gyújtásrendszerrel, kardántengelyes erőátvitellel. Az 1948. évi átépítés (új, Rába-Super 70 lóerső, 4 hengeres benzinmotor, 26 ülő- és 8 állóhely stb.) után önsúlya 4.980 kg, hasznos terhelése 2.550 kg-ra nőtt. Az autóbusz 7.750 mm hosszú és 2.270 mm széles . Eredeti rendszáma 64.777-ről ?-ben Nk-006-ra, majd az 1948. évi átépítést követően X-1166-ra változott.

Tóth Sándor képe

A 2 számú buszt a GySEV 1941.11.01-i hatállyal gumiabroncs hiány miatt üzemen kívül helyezte. Se ezt , se a GySEV többi buszát a II. világháború során a HM nem "vonultatta" be, így az a DONnál nem lehetett (nem is volt).
Egy 1948.09.30-i kimutatás szerint a GySEV kettő üzemképes és egy üzemkételen teherautóval, valamint egy üzemképes - a képen látható - autóbusszal rendelkezik.
A busszal a GySEV a közlekedésügyi minisztérium 26.142/1948/VI.1. számú engedélye alapján 1948.04.21-én autóbuszjáratot indít Kapuvár és Beled között. Ez rövid életű volt, mert a járatot 1948.10.03-i hatállyal a MÁVAUT veszi át. Ezzel a GySEV magyarországi menetrend szerinti buszközlekedése megszűnik. Az ekkor már OK (?) 827 forgalmi rendszámú autóbuszát a GySEV 1950.06.29-én eladja a Szolnoki Gépkocsi Közlekedési Községi Vállalatnak.

Tóth Sándor képe

1948-ban a GySEV osztrák üzletvezetősége Eisenstadt-Zagersdorf, Eisenstadt-Müllendorf és Eisenstadt-Mattersburg útvonalon tart fenn menetrend szerint közlekedő autóbuszüzemet saját járművekkel 1949-ig. A GySEV osztrák üzletvezetőségének 1935-ben idegenforgalmi iroda és gépjárműüzem működtetésére kiadott engedélyt (koncessziót) a GySEV 1949.02.22-i hatállyal visszaadja Burgenland Tartományi Főnökségnek.

Tóth Sándor képe

A GySEV történeti autóbuszainak, teherautóinak és személyautójának, de az összes többi sínhez kötött járművének adatait, történetét lásd "GySEV kronológiája" könyvsorozat 2020-ban megjelent I. függelékkötetében. ISBN 978-615-5904-25-7

Négyesi Pál képe

Pár aprósággal egészíteném ki a képet. Az 1449 motorszámú (ahogyan Szabó János kolléga megjegyezte, akkor még nem vezették az alváz- csak a motorszámot) Rába egy O3N alváz volt, nem L3N - nagy különbség nincs. Az O3N omnibuszt, tehát autóbusz jelöl, az L3N teherautót. A Rába fennmaradt rendelési könyve szerint. 1930. december 8-án szállították le Varga Ferencnek Mohácsra, Ő gép- és karosszériagyáros, buszvállalkozó volt. A rendelési könyvben széljegyzetben említik, hogy 1932. április 12-én átvette a Győr Sopron Eberfurti Vasút. Az Nk-006 már szerepel a Magyar Gépjárműtulajdonosok 1934-es jegyzékében, tehát a rendszám-váltás valószínűleg már 1933-ban megtörtént. Az X-1166 rendszámra váltás időpontja ha 1948, akkor 1948. január és április kellett bekövetkezzen, ugyanis 1948. április 20-án megjelent a jogszabály a két betű három számos rendszámok újbóli bevezetéséről.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Nagyon köszönöm a kiegészítést, a szöveget a poszt újabb frissítéseként a bejegyzésben is megosztom az olvasókkal, természetesen hivatkozva az itt található, eredeti hozzászólásra.

Tóth Sándor képe

Köszönöm!

Tóth Sándor képe

Az ominózus autóbusz típusával kapcsolatosan egy gondolat merült fel bennem. A GySEV az 1930-as évek elején (de később is) elég tőkeszegény társaság volt. Nem elképzelhető, hogy a mohácsi karosszéria vállalkozó egy tehergépkocsi alvázat vásárolt a Rábától, amire ő épített aztán karosszériát és talán használta, amjd eladta a GySEV-nek, vagy talán elkészülte után egyből a GySEV-nek értékesítette? Természetesen ez csak találgatás, mivel a GySEV iratanyagban a busz beszerzésére vonatkozó információval nem találkoztam, de későbbi kimutatásokban az ominózus L3N típusként emlegetik.
Természetesen fejtegetésem okafogyottá válik ha a Rába fennmaradt rendelési könyve már O3N-t ír, de a gyár rendelési könyvét én nem ismerem.

Schuller Balázs képe

Tóth Sándor információi nyilvánvalóan ütik az általunk leírtakat. Köszönet érte! S külön köszönet a könyv említéséért, amiről enélkül soha nem szerzek tudomást.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Sándor, itt is nagyon köszönöm a kimerítő és szakértő hozzászólást, ahogy megbeszéltük, már a bejegyzés része a teljes szöveg.

Friedrich Rezső képe

Részemről is köszönöm a pontos, részletes, kiegészítést...mindig megtudhatunk valami érdekeset, ha sopronanno.hu-t követjük!