Kozák Zoltán osztotta meg velünk a most bemutatott fotókat édesapja, Kozák Sándor (1924-2008) volt állomásfőnök hagyatékából. Kozák Sándor 1942-től dolgozott a vasúttársaságnál, különböző beosztásokban egészen 1980-as nyugdíjazásáig. Emellett az SVSE labdarúgó szakosztályának intézője is volt 1955-ben.
A fotók készítőjét nem ismerjük, feltételezhetően Finta Béla fotóit láthatjuk. A készítés pontos idejét sem sikerült meghatározni, a rendelkezésre álló adatok alapján adtuk meg a dátumokat.
---
Tóth Sándor vasúttörténész rendkívül precíz hozzászólásában segített megfejteni a fényképek pontos készítési idejét, illetve gazdag leírást is megosztott velünk a fotókról. Hozzászlását változtatások nélkül közöljük, természetesen ennek alapján pontosítottuk a képaláírásokat és a dátumokat is.
"Az első két felvételt Finta Béla készítette (a negatívok a birtokomban vannak). A 3. és 4. felvételt is valószínüleg Finta készíthette, de ezek olyan események alkalmával készültek, amelyen több fotós is jelen volt.
A 2. felvétel időrendi sorrendben az 1. felvétel előtt készült.
A GySEV üzletigazgatósága (ekkor még így hívták) a háborús események következtében súlyosan megsérült. Ennek fotókkal kiegészített ismertetését a „GySEV kronológia“ 2020-ban megjelent, az 1935-1945. évek eseményeit tárgyaló III. kötete tartalmazza. Az épület északi frontjának mintegy 30 m hosszú, valamint a Csengery utca felőli szakasza olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy annak helyreállításáról a GySEV Rt. igazgatósága az 1946.10.08-i ülésén egyelőre lemondott. Az épület többi részét - a megmaradt rész tetőfedési munkálataival még 1946. folyamán végeztek - 1949.07.15-re olyan állapotba hozták, hogy az igazgatóság (ekkor már így hívták) Sopron város területén bérelt lakásokban/házakban működő osztályai visszaköltözhettek a helyreállított épületrész 50 irodahelyiségébe. Az újabb elképezések szerint a romos szárnyat földszintes változatban építik helyre úgy, hogy abban színháztermet alakítanak ki színpaddal, öltözőkkel, mellékhelyiségekkel és 204 főt befogadó színházteremmel. Erre - szerencsére - nem került sor. Ennek oka volt többek között, hogy a GySEV 1951. évi kvázi államosítása során többek között a MÁV-hoz került pályafenntartási tevékenység irányítására a Sopronban létrehozott MÁV osztálymérnökség, valamint a GySEV-MÁV elszámolások miatt felduzzasztott létszámú pénzügyi osztály az épületben ekkor rendelkezésre álló 57 irodahelyiség közül 27 igénybe vett. Ehhez jött még a politikai tisztek, a MÁV kerületi orvos által lefoglalt két-két iroda stb. Mindent összevéve, a GySEV szakszolgálatok számára az épületben összesen 17 darab egyablakos és 20 darab kétablakos irodahelyiség maradt. A GySEV igazgatóját és osztályvezetőket is beleértve ebben a 37 helyiségben kellett a GySEV igazgatóság 97 dolgozóját elhelyezni. A helyzeten csak a romos épületszárny teljes helyreállítása segített. A helyreállítási tervek 1953-ban készültek el. Az itt bemutatott (2. számú) felvétel 1954-ben készült és a már álló Mátyás király/Csengery utcai sarkot mutatja. Az épület helyreállítását Finta Béla sok fotón örökítette meg. Ezek egy része, ill. az épület helyreállításának története részletesen megtalálható a GySEV kronológia idén (2021) megjelent IV. kötetében.
Az 1. felvétel a már helyre állított (1954) igazgatósági épületi szárny állomás felé néző egyik ablakából készült feltehetően a FEP épület alapozási munkálatainak megkezdésekor.
Időrendben a 4. kép következik. A felvétel 1969.10.09-én a soproni GySEV állomáson készült. A magyar Közlekedési Múzeum és az osztrák Eisenbahn Museum kezdeményezésre az ÖBB és a MÁV történelmi gőzmozdonyokat cserélt. Az ÖBB átadta a Közlekedési Múzeumnak az osztrák Graz-Köflacher Bahn 674 pályaszámú (volt déli vasúti) mozdonyát (ez látható a GySEV-nél még csak próba üzemben lévő - ezért van még vörös csillag a motorkocsi homlokán - Rába-Balaton típusú motorkocsi mellett szemből). Cserében a MÁV az osztrák múzeumnak a MÁV 333,002 pályaszámú mozdonyát adta át az osztrák múzeumnak. A cserére és az ezzel kapcsolatos ünnepségre Sopron Délin került sor, amit utána a GySEV állomáson járműbemutató követett. Az itt bemutatott felvétel itt készült. Az átvett mozdony mögött különböző gőzmozdonytípusok állnak felsorakozva.
A 3. felvétel az állomás új Integra Domino 55 típusú, jelfogós rendszerű egyközpontos, váltó- és vágányfoglaltságos biztosítóberendezésének átadásakor készül(hetett)t (1979.10.17.). Az asztalnál a Trimmel „Szepi“, forgalmi szolgálattevő.
Az utolsó kép - egy tipikus Finta-fotó - a Sopron előtti ívben készült. A 424 sorozatú mozdony mögé kapcsolt kéttengelyes kocsisor olyan hosszú, hogy a képből jobb oldalt „kilóg“. A felvétel az 1960/1970-es években készülhetett."
Hozzászólások
Az első két felvételt Finta Béla készítette (a negatívok a birtokomban vannak). A 3. és 4. felvételt is valószínüleg Finta készíthette, de ezek olyan események alkalmával készültek, amelyen több fotós is jelen volt.
A 2. felvétel időrendi sorrendben az 1. felvétel előtt készült.
A GySEV üzletigazgatósága (ekkor még így hívták) a háborús események következtében súlyosan megsérült. Ennek fotókkal kiegészített ismertetését a „GySEV kronológia“ 2020-ban megjelent, az 1935-1945. évek eseményeit tárgyaló III. kötete tartalmazza. Az épület északi frontjának mintegy 30 m hosszú, valamint a Csengery utca felőli szakasza olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy annak helyreállításáról a GySEV Rt. igazgatósága az 1946.10.08-i ülésén egyelőre lemondott. Az épület többi részét - a megmaradt rész tetőfedési munkálataival még 1946. folyamán végeztek - 1949.07.15-re olyan állapotba hozták, hogy az igazgatóság (ekkor már így hívták) Sopron város területén bérelt lakásokban/házakban működő osztályai visszaköltözhettek a helyreállított épületrész 50 irodahelyiségébe. Az újabb elképezések szerint a romos szárnyat földszintes változatban építik helyre úgy, hogy abban színháztermet alakítanak ki színpaddal, öltözőkkel, mellékhelyiségekkel és 204 főt befogadó színházteremmel. Erre - szerencsére - nem került sor. Ennek oka volt többek között, hogy a GySEV 1951. évi kvázi államosítása során többek között a MÁV-hoz került pályafenntartási tevékenység irányítására a Sopronban létrehozott MÁV osztálymérnökség, valamint a GySEV-MÁV elszámolások miatt felduzzasztott létszámú pénzügyi osztály az épületben ekkor rendelkezésre álló 57 irodahelyiség közül 27 igénybe vett. Ehhez jött még a politikai tisztek, a MÁV kerületi orvos által lefoglalt két-két iroda stb. Mindent összevéve, a GySEV szakszolgálatok számára az épületben összesen 17 darab egyablakos és 20 darab kétablakos irodahelyiség maradt. A GySEV igazgatóját és osztályvezetőket is beleértve ebben a 37 helyiségben kellett a GySEV igazgatóság 97 dolgozóját elhelyezni. A helyzeten csak a romos épületszárny teljes helyreállítása segített. A helyreállítási tervek 1953-ban készültek el. Az itt bemutatott (2. számú) felvétel 1954-ben készült és a már álló Mátyás király/Csengery utcai sarkot mutatja. Az épület helyreállítását Finta Béla sok fotón örökítette meg. Ezek egy része, ill. az épület helyreállításának története részletesen megtalálható a GySEV kronológia idén (2021) megjelent IV. kötetében.
Az 1. felvétel a már helyre állított (1954) igazgatósági épületi szárny állomás felé néző egyik ablakából készült feltehetően a FEP épület alapozási munkálatainak megkezdésekor.
Időrendben a 4. kép következik. A felvétel 1969.10.09-én a soproni GySEV állomáson készült. A magyar Közlekedési Múzeum és az osztrák Eisenbahn Museum kezdeményezésre az ÖBB és a MÁV történelmi gőzmozdonyokat cserélt. Az ÖBB átadta a Közlekedési Múzeumnak az osztrák Graz-Köflacher Bahn 674 pályaszámú (volt déli vasúti) mozdonyát (ez látható a GySEV-nél még csak próba üzemben lévő - ezért van még vörös csillag a motorkocsi homlokán - Rába-Balaton típusú motorkocsi mellett szemből). Cserében a MÁV az osztrák múzeumnak a MÁV 333,002 pályaszámú mozdonyát adta át az osztrák múzeumnak. A cserére és az ezzel kapcsolatos ünnepségre Sopron Délin került sor, amit utána a GySEV állomáson járműbemutató követett. Az itt bemutatott felvétel itt készült. Az átvett mozdony mögött különböző gőzmozdonytípusok állnak felsorakozva.
A 3. felvétel az állomás új Integra Domino 55 típusú, jelfogós rendszerű egyközpontos, váltó- és vágányfoglaltságos biztosítóberendezésének átadásakor készül(hetett)t (1979.10.17.). Az asztalnál a Trimmel „Szepi“, forgalmi szolgálattevő.
Az utolsó kép - egy tipikus Finta-fotó - a Sopron előtti ívben készült. A 424 sorozatú mozdony mögé kapcsolt kéttengelyes kocsisor olyan hosszú, hogy a képből jobb oldalt „kilóg“. A felvétel az 1960/1970-es években készülhetett.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Kedves Sándor, titkon reméltem, hogy jön majd és segít nekünk megfejteni ezeknek a "lelenc" fotóknak a titkát. Örülök,hogy igazam lett, és nagyon köszönöm a segítségét. Azt gondolom, amint időm engedi, pontosítani fogom a kép aláírásokat, illetve azt hiszem érdemes lenne a teljes hozzászólást frissítés formájában a bejegyzésbe is bemásolnom, ahogy korábban is tettünk ilyet már, természetesen az ön nevének feltüntetésével.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Farkas Eszter hozzászólása az első kép kapcsán született honlapunk Facebookos oldalán: Méghozzá ekkor alapozták az ide épülő tiszti lakásokat. Ez a hely, ez az elhagyatott telek, a bombatölcsér körül burjánzó gaztenger, a megmaradt gyümölcsfákkal - volt a környék gyerekseregének, többek közt az állomással szemben itt még látható sarokház kis lakóinak (nekem és az öcsémnek is) a dzsungele, vadonja. Egyszerűen "Rom"-nak neveztük. Abba a bizonyos sarokházba főleg az erdőgazdaság és a erdészeti technikum mérnökeinek, tanárainak a családjait költöztették, a földszinten iroda és munkásszállás volt.