Motorverseny
Motorverseny a Lőver körúton és (a képen) a József Attila utcában. A dátum hozzávetőleges, sajnos a pontos dátum nem ismert.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges
Hozzászólások

Óvatosan meg merem kockáztatni, hogy ez a kép inkább a '60-as évek elejéről való. A SÜH-ek egyik sportrendezvénye volt. Részt vettem rajta nézőként és jegyszedőként is édesapám mellett. Sajnos volt halálos baleset is, ezért lassan leálltak a rendezéssel... (az időpontra talán segít következtetni a kontyos hajviselet és a pulóverek "stílusa")
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Igen, teljesen egyértelmű, a kép a 60-as évekből, annak is a végéről való! A motorokhoz valamennyire értek, az 50-as években még nem voltak ilyen modern áramvonalas idomok rajtuk!
A balesetről akkoriban azt hallottam, hogy egy soproni illető volt, azt hiszem Mészárosnak hívták, a dolog a képen látható helytől csak néhány méterre tovább, a nagy kanyarban történt. Akkoriban még hatalmas fák álltak a kanyar külső ívén, és a szalmabálák sajnos kevésnek bizonyultak...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Pontosan én is így tudom... Mészáros János(?) a Soproni IKV motoros sportklubjának volt tehetséges versenyzője...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Még annyi jut eszembe a dologról, és talán kevesen tudják, hogy 1969 július 6-án a Lőver körúton rendezett autóversenyt a néhány évvel később világhírűvé vált háromszoros F1-es világbajnok Niki Lauda nyerte! Nagyon örülnék, ha valakinek lennének még képei vagy adatai ezekről a soproni autó- és motorversenyekről!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Ez is pontos információ, csak annyival egészíteném ki, hogy Lauda akkor még a túrakocsi osztályban versenyzett...a "boxutca' az Egeredi-dombon lévő ligetben volt, a fő attrakció a "Formula-V" verseny volt. Lauda, természetesen megnyerte a kategóriája futamát. Óriási élmény volt egy olyan tinédzsernek, mint én anno, hogy sétálhattunk a "versenyistállók" között, amik akkoriban lakókocsik és sátrak voltak, bámulva az akkori technikát...
"Formel-V" = Formula Volkswagen, itt láthatóak:http://youtu.be/KDJq_DY-Km0
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Lauda egy Porsche 908/2-es sportkocsival indult ezen a versenyen...akkor hallottam először a Lauda nevet.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Sajnos én ilyen konkrétumokra azért nem emlékszem, de nekem is óriási élmények voltak ezek a versenyek. Kell, hogy létezzenek képek, hiszen a fél város ott volt. Talán, ha egyre népszerűbb lesz ez az oldal, majd valaki küld képeket is. Sajnos az akkori "Autó Motor" újságokban sem voltak (azt hiszem) képek. Szerintem Lauda egy Kaiman kocsiban indult a Formula V-ben, nem túrakocsival. Azt találtam, róla, hogy egyetlen ilyen autóval indult ebben a kategóriában egész évben, tehát Sopronban is, itt van róla egy gyönyörű kép:
http://blog.hemmings.com/index.php/2013/03/25/volkswagen-for...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Láttam a vikipédia, stb. oldalakon, hogy állítólag 1969-től már ezzel a kategóriával versenyzett, de én a saját emlékeimben vagyok biztos, mert volt egy verseny-műsor a jegy mellé és azon felsorolták a versenyzőket, majd amikor lenyűgözött a túrakocsival nyújtott teljesítménye, abból tudtam meg a nevét, hogy egyszer és mindenkorra megjegyezzem....lehettek kivételek. Még arra is emlékezem, hogy egy angol nemzetiségű ellenféllel "ölték" egymást az aszfalton. Nekem ez a futam jobban tetszett, mint a formula...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

"Niki Lauda - For The Record" c. életrajzi könyve szerint ezek az 1969-es Formula V szezon ereményei:
Hockenheim, April 12, 4th
Airfield race Aspern, April 13, retired
Belgrade, April 20, 2nd
Budapest, May 11, 4th
Hockenheim, May 25, 2nd
Mantorp Park, June 29, retired
Sopron, July 6, 1st
Airfield race Tulln-Langenlebarn, July 13, 3rd
Oesterreichring, July 27, 8th
Nurburgring, August 3, 2nd
Salzburgring, September 21, 3rd
Airfield race Innsbruck, October 5, 2nd
Salzburgring, October 12, retired
Airfield race Munchen-Neubilberg, October 26, 1st
He drove a Kaimann Formula Vee in all races.
Ezen kívül Jakab József 1984-es "A megégett ember és társai" c. könyvében szintén ezt írja, bár (nagyon okosan) a "Formula V"-t "Forma 5"- nek fordítja :-)))
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

De most jut eszembe, akkoriban még divat volt, hogy egy napon több kategóriában is indultak, tehát semmi akadálya, hogy mindkettőnknek igaza legyen!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Akkor már én is erre tudok csak gondolni... ragyogó a kutató munkád! Kösz!!!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Így akarunk imponálni Kegyednek...! ;-)
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Az a bizonyos halálos balesetet szenvedő soproni versenyző Mészáros KÁROLY volt,akit jól ismertem,hiszen a mellettünk lévő házban(Lenin kőrút 5) laktak,a fiával együtt gyerekeskedtünk. Nem pont ide tartozik,de az akkori SÜH alatt rendezett Bécsi-dombi motokrossz,illetve a Várkerületi gokart versenyek is emlékezetesek voltak,ahol egyébként egy féllábú osztrák versenyző volt évekig bajnok!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Ja,és Mészárosné Ica néni a mai napig él,és ,,virul'',holott-hölgyről lévén szó-életkorát még csak megbecsülni sem merem!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Kösz a pontosítást, valóban Károly volt, a fia nevével kevertem, akit tanítottam anno a 403-asban, az Anyukát pedig már AFIT-osként is ismertem...
A motokrossz és a gokart versenyek nagyon szép sporteseményei voltak SÜH-nek. A gyorsasági motorversenyek sztárja tényleg a Szabó II. volt...rendszerint nyert! Kulcsár Paliról ezt nem tudtam, de az AFIT-os Kulcsár Virgil inkább lehetett??? Nem? (csak megérzés...)
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Állítólag Mészáros Károly 250-es MZ kormánya "beszitált" /akkoriban még nem volt kiforrott technikája az MZ-nek.../
Itt versenyeztek akkor országunk legjobbjai is! 150-es kategóriában dobogós lett egyszer Kulcsár Pál soproni közismert Tv szerelő,szintén MZ-vel,pont azon a napon,amikor szegény Mészáros Károly elhunyt. A szintén soproni Lackner Pali is versenyzett még soproniként.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Kösz mindenkinek az érdekes megjegyzéseket, engem nagyon érdekel ez a téma!!!
Azt hiszem, Szabó II László is versenyzett (és nyert?) itt.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Valőban a Mz 125-ös kormánya "beszitált". A fényszóró egybe volt építve a tankkal, és a kormánymozdulat így nem tudatosult a perifériás látás következtében. De az MZ 250, már egy más építésű motor volt, kategóriájában jól teljesített "Trophy".
Lehet, hogy rosszul tudom, de Mészáros Károly versenyen kívül egy JUNAK nyergében csúszott ki a Béke út elején.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

üdv, mindenkinek..Tudtommal Kulcsár Virgil sosem versenyzett,más témákban volt "profi, kösz a kiegészítést,Szabó ÍÍ. László és Kurucz (?)valóban, itt nálunk kergették egymást...De jó lenne újra versenyeket látni itthon......
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Virgilnél én sem voltam biztos...csak a név miatt gondoltam rá.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

képek sajnos nincsenek nekem...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Niki Laudát nem figyeeltem,mea culpa, anno....DDDD
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Én úgy emlékszem, hogy Niki Lauda Steyr-Puch-al versenyzett. Nem 500 cm3, hanem 660 cm3 volt. Nekünk is volt egy 500-as, ezért maradt meg bennem.
Addig voltak itt versenyek, amíg a tanácselnökék beton villanypóznákat nem "ültettek" a pálya külső ívére. Állítólag ez tette be a kaput a versenyek előtt. :-(
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Én is így tudom...sajnos ez van.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

De azért a fenti képen se kutya áll a póznák (facsemeték mellett), hanem 5*-os szalmabálák. El lehet képzelni 110-el egy találkozást.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Igen, Péter, de Harald a "külső íveket" említette, amik a veszélyt még fokozzák. Itt más sem ad elég védelmet.
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

A motorversenyhez és Mészáros Károlyhoz:
Ha jól emlékszem, a végzetes motor verseny 1969-ben történt, ezt úgy próbálom beazonosítani, hogy a szüleimmel voltunk rokonlátogatóban Erdélyben, és hazafelé jövet a vonaton hallottuk a rossz hírt.
Én egész kis koromtól kezdve jártam a motoros szakosztályba, ami azért is egyszerű volt, mert egy kis sufniban volt az MHS motoros műhelye a Festő-köznél, mi pedig akkoriban a Szélmalom u.1.-ben laktunk, szinte oda láttam az ablakunkból, és a cross motorok hangja odacsalt minket, gyerekeket.
Mosogattuk az alkatrészeket mosóbenzinben, szerelgettük a motorokat, hogy aztán hét végén a "nagyok" Karcsi bácsi vezetésével kivigyék a Bécsi dombra, a Plázával szembeni a kis fenyves mögötti crosspályára, ahol versenyeket is rendeztek akkoriban. Persze, egyedül nem engedtek el még minket, néztük a nagyokat, és néha-néha elvittek minket, ha hátul ültünk, akkor kicsit merészebb pályán, ha pedig - és micsoda boldogság volt - elöl, mi vezettünk, akkor persze csak szolidan, és az ugrató kikerülésével. Ezért aztán engem különösen megrázott anno Karcsi bácsi halálhíre. Igazán szerettük, vidám ember volt, a motorok a mindene.
Hogy pontosan mi történt, én is csak hallomásból tudom, ez volt akkor a szóbeszéd. Én is úgy tudom, versenyen kívül indult, és állítólag menet közben lenyúlt a motorhoz igazítani valamit, eközben kicsúszott a járdaszegélyig, ami eldobta motorostól.
Az ő halála mindenképpen hozzájárult a soproni versenyek megszüntetéséhez, egyrészt , mert rávilágított a Lővér körút, mint versenypálya veszélyességére, másrészt Karcsi bávsi lelkes szervezője volt a versenyekne. Nyugodjon békében
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

"Mészi"-nek már írtam, kérve segítségét, hogy helyére kerüljenek a dolgok...
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Emlékeim szerint-mivel a 40-50 évvel ezelőtti dolgokra jobban emlékszem,mint,hogy mit ebédeltem tegnap-a tragikus baleset a versenyt megelőző(napon)időmérő edzésen történt!Karcsi bá'minden áron meg akarta mutatni a pesti ,,menőknek'' ,főként Kurucznak,hogy ki a f...agyerek!Ennek következménye lett a baleset!Az MZ-ben nem vagyok biztos,viszont a kormány,vagy a lengővilla beszitálása akkoriban típushiba volt a keletnémet márkánál!Akkoriban volt egy statisztikai kimutatás,miszerint a magyarországi motoros balesetek kb.70%-a MZ-vel történt!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

-1 akkoriban,bocs!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Rezső azt írja,azért nevezte Mészárost Jánosnak,mert keverte a fiával,akit tanított a 403-as iskolában!Mellesleg a fiút szintén Károlynak hívják,együtt gyerekeskedtünk,mivel a szomszédos házban(Lenin kőrút 7)laktunk!Akkoriban Karcsi bá' készített a fiának egy -125ccm.-es Danuvia,vagy Csepel motorral szerelt-gokartot.A mai napig emlékszem a gépre:trapéz alakú kormánya jobb oldalán volt a kézi gáz markolata,a kuplung,és a fék lábpedállal működött,sebességváltáskor hátra kellett nyúlni a motorblokkon lévő karhoz!Mivel semmiféle lengéscsillapítással nem rendelkezett,kirázta az emberből a lelket.Ezt vásároltuk meg pár év múlva mi haverok némi zsebpénz,és főként szülői segítséggel!Arra is emlékszem,1300 forintba került,de sokáig nem élvezhettük örömeit,mivel-akkor már Rákosi úti- szomszédaink nehezen viselték a zajártalmakat,fel is jelentettek minket rendszeresen!Lényeg a lényeg,el is adtuk nem sokára!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Hát ezzel már elkéstem, de hátha még valaki ide téved...
Az Autó-Motor magazin 1969 17-es számában találtam egy cikket a versenyről "Kettős tragédia a soproni versenyen" címmel, abból idézek:
"Az Alkotmány ünnepén, Sopronban rendezték a gyorsasági bajnokság III. futamát, amely a hazai motorsport történetének a legszomorúbb versenye volt. A helyi HKI sportkörének mozgató rugója, a 34 éves Mészáros Károly, aki ennek a versenynek is lelke volt, az edzésen olyan szerencsétlenül bukott, hogy az orvosi tudomány már nem tudta megmenteni. A másnapi versenyen szenvedett ki a Budapesti Honvéd versenyszerelője, a 23 éves Vikor Károly, aki mint kezdő versenyző, ugyancsak túllépte a fizika lehetőségének határát. Közel 20 000 néző szegélyezte a könnyűnek nem nevezhető, 5000 méteres, hegyes-völgyes körpályát, amely nagy gyakorlatot kíván a versenyzőktől. A sokszoros magyar bajnok, Szabó László kettős győzelmet aratott MZ-jeivel mind a két géposztályban, maga mögé utasítva klub- és márkatársát, Spáth Tibort. A 350, illetve az 500 kcm-es géposztályban Drapál János (Aermacchi) és Rontó Nándor (Norton) osztoztak az első helyen."
Létezik, hogy egyikünk sem hallott róla (ill. emlékezett rá), hogy másnap a versenyen is történt egy tragédia??? Hol lehetett?
Ami pedig a kép évszámát illeti, az csak kizárólag 1968 vagy 1969 lehet!! Utána már nem volt verseny a körúton, szerintem előtte meg csak jóval régebben, akkor még nem ilyen motorok voltak! Az "50-es évek" mindenképpen hibás!
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges

Találtam még egy cikket: "Két tragédia a soproni gyorsasági versenyen" (Népsport, 1969. aug. 21):
Két halálos baleset történt Sopronban, a gyorsasági motorkerékpáros verseny színhelyén. A keddi edzés során Mészáros Károly, a versenyt rendező soproni Helyipari SK 35 éves szakosztály vezetője és versenyzője bukott. A kórházba szállításkor, a mentőkocsiban belehalt sérülésébe. Szerdán a 250 kcm-es sorozatgépek futamának harmadik körében Vikor Károly, a Bp. Honvéd 24 éves motorosa, valamint Leszty Károly, ugyancsak a Bp. Honvéd versenyzője, egy kanyarban buktak. Vikor Károly a helyszínen meghalt, Leszty viszont elsősegély után elhagyhatta a kórházat."
- A hozzászóláshoz regisztráció és bejelentkezés szükséges