Motorverseny

Hozzászólok
Motorverseny

Motorverseny a Lőver körúton és (a képen) a József Attila utcában. A dátum hozzávetőleges, sajnos a pontos dátum nem ismert.

Kép típusa: 
Fotó/Mozgókép készítője: 
Kép/Mozgókép beküldője: 
Kép keletkezési ideje: 
1950-es évek
Szerző: 
Kép keletkezésének éve: 
1955
51110-3716
Térkép nézetbe kerül: 
Térképre kerül
Turista térképre kerül: 
Nem kerül turista térképre
A bejegyzés szerzőjének életrajza: Kótai Mónika
A bejegyzés létrehozása: 2013. február 11.

Hozzászólások

Friedrich Rezső képe

Óvatosan meg merem kockáztatni, hogy ez a kép inkább a '60-as évek elejéről való. A SÜH-ek egyik sportrendezvénye volt. Részt vettem rajta nézőként és jegyszedőként is édesapám mellett. Sajnos volt halálos baleset is, ezért lassan leálltak a rendezéssel... (az időpontra talán segít következtetni a kontyos hajviselet és a pulóverek "stílusa")

Fekete Csaba képe

Igen, teljesen egyértelmű, a kép a 60-as évekből, annak is a végéről való! A motorokhoz valamennyire értek, az 50-as években még nem voltak ilyen modern áramvonalas idomok rajtuk!
A balesetről akkoriban azt hallottam, hogy egy soproni illető volt, azt hiszem Mészárosnak hívták, a dolog a képen látható helytől csak néhány méterre tovább, a nagy kanyarban történt. Akkoriban még hatalmas fák álltak a kanyar külső ívén, és a szalmabálák sajnos kevésnek bizonyultak...

Friedrich Rezső képe

Pontosan én is így tudom... Mészáros János(?) a Soproni IKV motoros sportklubjának volt tehetséges versenyzője...

Fekete Csaba képe

Még annyi jut eszembe a dologról, és talán kevesen tudják, hogy 1969 július 6-án a Lőver körúton rendezett autóversenyt a néhány évvel később világhírűvé vált háromszoros F1-es világbajnok Niki Lauda nyerte! Nagyon örülnék, ha valakinek lennének még képei vagy adatai ezekről a soproni autó- és motorversenyekről!

Friedrich Rezső képe

Ez is pontos információ, csak annyival egészíteném ki, hogy Lauda akkor még a túrakocsi osztályban versenyzett...a "boxutca' az Egeredi-dombon lévő ligetben volt, a fő attrakció a "Formula-V" verseny volt. Lauda, természetesen megnyerte a kategóriája futamát. Óriási élmény volt egy olyan tinédzsernek, mint én anno, hogy sétálhattunk a "versenyistállók" között, amik akkoriban lakókocsik és sátrak voltak, bámulva az akkori technikát...
"Formel-V" = Formula Volkswagen, itt láthatóak:http://youtu.be/KDJq_DY-Km0

Friedrich Rezső képe

Lauda egy Porsche 908/2-es sportkocsival indult ezen a versenyen...akkor hallottam először a Lauda nevet.

Fekete Csaba képe

Sajnos én ilyen konkrétumokra azért nem emlékszem, de nekem is óriási élmények voltak ezek a versenyek. Kell, hogy létezzenek képek, hiszen a fél város ott volt. Talán, ha egyre népszerűbb lesz ez az oldal, majd valaki küld képeket is. Sajnos az akkori "Autó Motor" újságokban sem voltak (azt hiszem) képek. Szerintem Lauda egy Kaiman kocsiban indult a Formula V-ben, nem túrakocsival. Azt találtam, róla, hogy egyetlen ilyen autóval indult ebben a kategóriában egész évben, tehát Sopronban is, itt van róla egy gyönyörű kép:
http://blog.hemmings.com/index.php/2013/03/25/volkswagen-for...

Friedrich Rezső képe

Láttam a vikipédia, stb. oldalakon, hogy állítólag 1969-től már ezzel a kategóriával versenyzett, de én a saját emlékeimben vagyok biztos, mert volt egy verseny-műsor a jegy mellé és azon felsorolták a versenyzőket, majd amikor lenyűgözött a túrakocsival nyújtott teljesítménye, abból tudtam meg a nevét, hogy egyszer és mindenkorra megjegyezzem....lehettek kivételek. Még arra is emlékezem, hogy egy angol nemzetiségű ellenféllel "ölték" egymást az aszfalton. Nekem ez a futam jobban tetszett, mint a formula...

Fekete Csaba képe

"Niki Lauda - For The Record" c. életrajzi könyve szerint ezek az 1969-es Formula V szezon ereményei:

Hockenheim, April 12, 4th
Airfield race Aspern, April 13, retired
Belgrade, April 20, 2nd
Budapest, May 11, 4th
Hockenheim, May 25, 2nd
Mantorp Park, June 29, retired
Sopron, July 6, 1st
Airfield race Tulln-Langenlebarn, July 13, 3rd
Oesterreichring, July 27, 8th
Nurburgring, August 3, 2nd
Salzburgring, September 21, 3rd
Airfield race Innsbruck, October 5, 2nd
Salzburgring, October 12, retired
Airfield race Munchen-Neubilberg, October 26, 1st

He drove a Kaimann Formula Vee in all races.

Ezen kívül Jakab József 1984-es "A megégett ember és társai" c. könyvében szintén ezt írja, bár (nagyon okosan) a "Formula V"-t "Forma 5"- nek fordítja :-)))

Fekete Csaba képe

De most jut eszembe, akkoriban még divat volt, hogy egy napon több kategóriában is indultak, tehát semmi akadálya, hogy mindkettőnknek igaza legyen!

Friedrich Rezső képe

Akkor már én is erre tudok csak gondolni... ragyogó a kutató munkád! Kösz!!!

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Uraim, le a kalappal, komolyan!

Friedrich Rezső képe

Így akarunk imponálni Kegyednek...! ;-)

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Sikerült. :)

Harkai László képe

Az a bizonyos halálos balesetet szenvedő soproni versenyző Mészáros KÁROLY volt,akit jól ismertem,hiszen a mellettünk lévő házban(Lenin kőrút 5) laktak,a fiával együtt gyerekeskedtünk. Nem pont ide tartozik,de az akkori SÜH alatt rendezett Bécsi-dombi motokrossz,illetve a Várkerületi gokart versenyek is emlékezetesek voltak,ahol egyébként egy féllábú osztrák versenyző volt évekig bajnok!

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Kedves László és mindannyian! Mészáros Károlyról kaptam egy fotóanyagot, de kellene róla egy rövdke bejegyzés. Visszaemlékezés, bármi. Nem volna kedve írni?

Harkai László képe

Ja,és Mészárosné Ica néni a mai napig él,és ,,virul'',holott-hölgyről lévén szó-életkorát még csak megbecsülni sem merem!

Friedrich Rezső képe

Kösz a pontosítást, valóban Károly volt, a fia nevével kevertem, akit tanítottam anno a 403-asban, az Anyukát pedig már AFIT-osként is ismertem...
A motokrossz és a gokart versenyek nagyon szép sporteseményei voltak SÜH-nek. A gyorsasági motorversenyek sztárja tényleg a Szabó II. volt...rendszerint nyert! Kulcsár Paliról ezt nem tudtam, de az AFIT-os Kulcsár Virgil inkább lehetett??? Nem? (csak megérzés...)

Barilich László képe

Állítólag Mészáros Károly 250-es MZ kormánya "beszitált" /akkoriban még nem volt kiforrott technikája az MZ-nek.../
Itt versenyeztek akkor országunk legjobbjai is! 150-es kategóriában dobogós lett egyszer Kulcsár Pál soproni közismert Tv szerelő,szintén MZ-vel,pont azon a napon,amikor szegény Mészáros Károly elhunyt. A szintén soproni Lackner Pali is versenyzett még soproniként.

Fekete Csaba képe

Kösz mindenkinek az érdekes megjegyzéseket, engem nagyon érdekel ez a téma!!!
Azt hiszem, Szabó II László is versenyzett (és nyert?) itt.

Horváth Péter Pál képe

Valőban a Mz 125-ös kormánya "beszitált". A fényszóró egybe volt építve a tankkal, és a kormánymozdulat így nem tudatosult a perifériás látás következtében. De az MZ 250, már egy más építésű motor volt, kategóriájában jól teljesített "Trophy".
Lehet, hogy rosszul tudom, de Mészáros Károly versenyen kívül egy JUNAK nyergében csúszott ki a Béke út elején.

Barilich László képe

üdv, mindenkinek..Tudtommal Kulcsár Virgil sosem versenyzett,más témákban volt "profi, kösz a kiegészítést,Szabó ÍÍ. László és Kurucz (?)valóban, itt nálunk kergették egymást...De jó lenne újra versenyeket látni itthon......

Friedrich Rezső képe

Virgilnél én sem voltam biztos...csak a név miatt gondoltam rá.

Barilich László képe

képek sajnos nincsenek nekem...

Barilich László képe

Niki Laudát nem figyeeltem,mea culpa, anno....DDDD

Lobenwein Harald képe

Én úgy emlékszem, hogy Niki Lauda Steyr-Puch-al versenyzett. Nem 500 cm3, hanem 660 cm3 volt. Nekünk is volt egy 500-as, ezért maradt meg bennem.
Addig voltak itt versenyek, amíg a tanácselnökék beton villanypóznákat nem "ültettek" a pálya külső ívére. Állítólag ez tette be a kaput a versenyek előtt. :-(

Friedrich Rezső képe

Én is így tudom...sajnos ez van.

Horváth Péter Pál képe

De azért a fenti képen se kutya áll a póznák (facsemeték mellett), hanem 5*-os szalmabálák. El lehet képzelni 110-el egy találkozást.

Friedrich Rezső képe

Igen, Péter, de Harald a "külső íveket" említette, amik a veszélyt még fokozzák. Itt más sem ad elég védelmet.

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Megírom külön is: szerzőt keresnék, aki tudna a honlapra - akár személyes visszaemlékezés formájában - Mészáros Károlyról írni. Minden megoldás érdekel!

Ősz Zoltán képe

A motorversenyhez és Mészáros Károlyhoz:
Ha jól emlékszem, a végzetes motor verseny 1969-ben történt, ezt úgy próbálom beazonosítani, hogy a szüleimmel voltunk rokonlátogatóban Erdélyben, és hazafelé jövet a vonaton hallottuk a rossz hírt.
Én egész kis koromtól kezdve jártam a motoros szakosztályba, ami azért is egyszerű volt, mert egy kis sufniban volt az MHS motoros műhelye a Festő-köznél, mi pedig akkoriban a Szélmalom u.1.-ben laktunk, szinte oda láttam az ablakunkból, és a cross motorok hangja odacsalt minket, gyerekeket.
Mosogattuk az alkatrészeket mosóbenzinben, szerelgettük a motorokat, hogy aztán hét végén a "nagyok" Karcsi bácsi vezetésével kivigyék a Bécsi dombra, a Plázával szembeni a kis fenyves mögötti crosspályára, ahol versenyeket is rendeztek akkoriban. Persze, egyedül nem engedtek el még minket, néztük a nagyokat, és néha-néha elvittek minket, ha hátul ültünk, akkor kicsit merészebb pályán, ha pedig - és micsoda boldogság volt - elöl, mi vezettünk, akkor persze csak szolidan, és az ugrató kikerülésével. Ezért aztán engem különösen megrázott anno Karcsi bácsi halálhíre. Igazán szerettük, vidám ember volt, a motorok a mindene.
Hogy pontosan mi történt, én is csak hallomásból tudom, ez volt akkor a szóbeszéd. Én is úgy tudom, versenyen kívül indult, és állítólag menet közben lenyúlt a motorhoz igazítani valamit, eközben kicsúszott a járdaszegélyig, ami eldobta motorostól.
Az ő halála mindenképpen hozzájárult a soproni versenyek megszüntetéséhez, egyrészt , mert rávilágított a Lővér körút, mint versenypálya veszélyességére, másrészt Karcsi bávsi lelkes szervezője volt a versenyekne. Nyugodjon békében

Kótai Mónika - szerkesztő képe

Zoltán, nagyon köszönöm, mentem a hozzászólást. Időközben kiderült, hogy Mészáros Károly fia a facebookon követ minket, így most vele próbálom felvenni a kapcsolatot, hogy egyeztessek vele és megkérdezzem, nincs-e kifogása a poszt ellen.

Friedrich Rezső képe

"Mészi"-nek már írtam, kérve segítségét, hogy helyére kerüljenek a dolgok...

Harkai László képe

Emlékeim szerint-mivel a 40-50 évvel ezelőtti dolgokra jobban emlékszem,mint,hogy mit ebédeltem tegnap-a tragikus baleset a versenyt megelőző(napon)időmérő edzésen történt!Karcsi bá'minden áron meg akarta mutatni a pesti ,,menőknek'' ,főként Kurucznak,hogy ki a f...agyerek!Ennek következménye lett a baleset!Az MZ-ben nem vagyok biztos,viszont a kormány,vagy a lengővilla beszitálása akkoriban típushiba volt a keletnémet márkánál!Akkoriban volt egy statisztikai kimutatás,miszerint a magyarországi motoros balesetek kb.70%-a MZ-vel történt!

Harkai László képe

-1 akkoriban,bocs!

Harkai László képe

Rezső azt írja,azért nevezte Mészárost Jánosnak,mert keverte a fiával,akit tanított a 403-as iskolában!Mellesleg a fiút szintén Károlynak hívják,együtt gyerekeskedtünk,mivel a szomszédos házban(Lenin kőrút 7)laktunk!Akkoriban Karcsi bá' készített a fiának egy -125ccm.-es Danuvia,vagy Csepel motorral szerelt-gokartot.A mai napig emlékszem a gépre:trapéz alakú kormánya jobb oldalán volt a kézi gáz markolata,a kuplung,és a fék lábpedállal működött,sebességváltáskor hátra kellett nyúlni a motorblokkon lévő karhoz!Mivel semmiféle lengéscsillapítással nem rendelkezett,kirázta az emberből a lelket.Ezt vásároltuk meg pár év múlva mi haverok némi zsebpénz,és főként szülői segítséggel!Arra is emlékszem,1300 forintba került,de sokáig nem élvezhettük örömeit,mivel-akkor már Rákosi úti- szomszédaink nehezen viselték a zajártalmakat,fel is jelentettek minket rendszeresen!Lényeg a lényeg,el is adtuk nem sokára!