Pillanatkép a Széchenyi térről II.

Hozzászólok
A Széchenyi tér egykor

Ismeretlen fotós ismeretlen időben készült felvétele a Széchenyi térről. A kép előterében látható, a soproni munkásmozgalom mártírjai emlékére emelt emlékműről a Kapcsolódó bejegyzésben olvashatók információk- többek közt az elbontásról készült egyik fotó is megtekinthető itt -, míg a háttérben látható egykori kaszinóépületről és a Széchenyi - szoborról a vonatkozó címkékre kattintva érhetők el további fotók és információk.

Kép típusa: 
Fotó/Mozgókép készítője: 
Kép/Mozgókép beküldője: 
Kép keletkezési ideje: 
1950-es évek vége
Kapcsolódó bejegyzés: 
Szerző: 
Kép keletkezésének éve: 
1958
5921-2744
Térkép nézetbe kerül: 
Térképre kerül
Turista térképre kerül: 
Nem kerül turista térképre
A bejegyzés szerzőjének életrajza: Kótai Mónika
A bejegyzés létrehozása: 2016. április 30.

Hozzászólások

Horváth Péter Pál képe

'63 utáni a kép. (Antennák, higanygőzlámpa)....

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

.... akkor pontosan 1963-as felvétel. Mert '64 tavaszán (VÁTI felvételek Foetepan 28975 szerint) már állnak az ostornyél lámpaoszlopok!

Friedrich Rezső képe

A Széchenyi téren már ott lógnak a higanygőz lámpatestek a régi villamos-felsővezeték tartóoszlopokon...ott nem lettek ostornyeles oszlopok azonnal. Én így emlékezem.
A Fortepan-on is felfedezni vélek kisebb félreértéseket, mert 1964-re (?) datált színes fotón ott állnak a Várkerületen meglévő régi oszlopok mellett a már frissen felállított ostornyelek, míg egy másik 1965-re jelzett fekete-fehér képen nyoma sincs az újaknak. A Széchenyi téren legelőször egy 1966-os színes képen látszanak az előkészített ostornyeles lámpaoszlopok.

Horváth Péter Pál képe

Én sem hiszem, hogy a '63-as lámpatestcsere után hirtelen oszlopokat is cseréltek volna...

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

Valóban nem ésszerű, de miért keresünk logikát abban a korszakban? Mert sajnos az oszlopcsere volt a fontos. Mégpedig azért, hogy helyet adjon az akkor még Európában is modern megoldásnak számító magyar ostornyélformának. (Hurrászocializmus)
A hazai gyártású higanygőz lámpák 1961-től kezdenek elterjedni a közvilágításban. Az FB-on van egy "Felvonulás 1962 május 1-én" c. kép, ahol már ilyen lámpatest látható a Várkerületen. Egyébként az oszlopcsere miatt felszabaduló higanygőz lámpatesteket máshol felhasználták, de mi lett a régi szép oszlopokkal? Én ezt sajnálom. (Még szerencse, hogy legutóbb mutatónak rekonstruáltak kettőt a Pannonia előtt)

Friedrich Rezső képe

Legtovább talán a Kossuth utcában álltak azok az oszlopok? Nekem is a VÁTI féle fotók tűntek a legmegbízhatóbbaknak.

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

Valóban a Fortepan képek dátumainál is vannak tévedések. De én ezekkel szemben a VÁTI dokumentációs központ színes 1964 tavaszán készült képsorozatát (Fortepan 28956; 58; 60; 62; 63; 64; 68; 71; 73; 75) veszem mértékadónak, ezen látszanak együtt a régi- és a már előkészített új ostornyél lámpaoszlopok.
Az SA-n is vannak téves dátumok. Pl.: Gaál Andrásnak "A Pannónia szálló tetejéről 1962.évben" c. képe melyen ugyancsak belátni a Széchenyi palota elé, és ott láthatók az előkészített ostornyél oszlopok. Helyesen ez is 1964.

Horváth Péter Pál képe

Na most pont ez a bajom a VÁTI-s képekkel, sokkal jobb állapotú házakat ábrázolnak, mint a később készült egyéb képek...

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

Írható ez talán a jó minőségű színes képek "rovására" is?

Dr. Schöberl Miklós Béla képe

Az ostornyél lámpaoszlopok felállítása a Várkerületen és a Széchenyi téren két ütemben zajlott. Ennek első ütemét (Kisvárkerület végig (F28956) az Ikvahíd-i kanyar (F28962) és a Széchenyi tér (F28963)) dokumentálja a hozzászólásokban többször hivatkozott '64-es Váti képsorozat. A Várkerület fennmaradó részén pedig majd később fejeződik be ez a közvilágítás "korszerűsítés." Ezt a két ütemet igazolja a F46531-es '65-ből való képe, ahol a Pannonia előtt még nincsenek új oszlopok, de az Ikvahid-i kanyarban igen! Az 1967-es "A Lenin kőrút" c. bejegyzés képe a FB-on pedig már ennek a szakasznak is az oszlopcsere utáni állapotát mutatja.
Valamennyi hozzászólásból következően úgy látom, hogy a fennti Széchenyi tér-i kép leginkább 1963-as felvétel.