Vámház a Bécsi úton

Keresés az archívumban

Vámház a Bécsi úton
1
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A bécsi országút Sopron felől - jobbra a vámház sorompóval
2
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház középső része - magyar címer Sorpon felirattal
3
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Sopron felől érkezett (osztrák) teherautó a vámház előtt a vámsorompó alatt
4
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Sopron felől érkezett (osztrák) teherautó a vámház előtt a vámsorompó alatt
5
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Sopron felől érkezett (osztrák) teherautó a vámház előtt a vámsorompó alatt
6
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Sopron felől érkezett teherautó a vámház előtt a vámsorompó alatt
7
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház határ felé eső oldala - a szolgálattevők és egy civil
8
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház határ felé eső oldala - PUCH motorkerékpár
9
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház határ felé eső oldala - háttében a csordahajtó út a gerincre
10
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház határ felé eső oldala - a szolgálattevők - határrendőr, határőrkatonák
11
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A Sopron felé vezető országút - háttérben a Soproni Hegység, a sorompó a vámszakasz határa
12
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámházzal szembeni reklámtábla, Autogarage az Erzsébet utcai Pénzügyi palotánál háttérben a Soproni Hegység
13
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Az országút Sopron felé, jobbra a tehénlegelő (a későbbi repülőtér), háttérben a soproni hegyek
14
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Az országút Sopron felé, jobbra a tehénlegelő (a későbbi repülőtér), háttérben a Bécsi-domb lankái
15
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A vámház a legelőről nézve
16
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
Az osztrák teherautó ráfordult a bécsújhelyi leágazó útra
17
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A marhalegelő (a későbbi repülőtér) háttérben Somfalva házai és templomtornya
18
Eredeti méret
Vámház a Bécsi úton
A marhalegelő (a későbbi repülőtér) háttérben Somfalva házai és templomtornya
19
Eredeti méret

Tóth Sándortól kaptuk ezt a fotót, melyről mindössze annyit tudunk, amit valaki, talán a készítője, egykor a kép hátuljára írt: "Bécsi úti vámház, 1930". Sándor abban a reményben osztotta meg velünk a felvételt, hogy lesz, aki esetleg bővebb információval tud szolgálni az épületről.

---
Facebookos oldalunk látogatói sikeresen megfejtették, hol állt a vámház, sőt Both István családi archívumából sikerült további felvételeket is beszerezni az épületről, melyeket most közreadunk.

A megfejtésben nyújtott segítségért köszönet Horváth Péter Pálnak, Kovács Péternek, Takács Róbertnek és Friedrich Rezsőnek. Miután a sikerült azonosítani a helyszínt, Horváth Péter Pál írt egy összefoglalót a témában, íme:

1850 után város és a megye területén nagyon sok vámőrház volt. Még a Deák tér közepén is, a Faraktár utcában, ill. a Bécsi utcában, és még több helyen. Ezek személyzetének a feladata az út- és kövezetvám beszedése volt. A város nagyobb útjai, szakaszokra voltak osztva, nem egyenlő távolságban, hanem a forgalom függvényében. Az útvám célja az utak fenntartási költségeinek fedezése volt. Bérfuvarok esetén, a megrendelőnek a fuvarbéren felül az út- és kövezetvám díját külön kellett fizetni. Az útszakaszokat már a századelőn kialakították. A bécsi úton pl. kettő szakasz. Voltak nagyobb vámőrházak is, mint például a bécsi úti (ami a lenti képeken látható), a bécsújhelyi út keresztelődésénél, ahol az út- és vámszedésen kívül vámkezelést és határrendészeti tevékenységet is folytattak. A Trianoni békeszerződés után, a szükségesnek ítélt katonai határőrizetet a Magyar Királyi Vámőrség 1921. augusztus 25-i létrehozásával oldották meg. Az államhatár őrizete egy szervezet hatáskörébe került, amely szervezet tevékenységének kis részét képezte a határon átmenő áruforgalom, s a határszéli (mai fogalmak szerint kishatár) forgalom. A kialakult új szervezeti rendszerben a határszéli rendőri (határrendőri) kirendeltség a vámhivatalokkal közös elhelyezésben – meghatározott belépőállomásokon a növény és állategészségügyi vizsgálatot végző állatorvosokkal együtt –végezték munkájukat.

Kép típusa
Fotó/Mozgókép készítője
Kép/Mozgókép beküldője
Kép keletkezési ideje
1930
Szerző
1930
5466-1488
1931 turista térképre

Hozzászólások

Friedrich Rezső | 2014. október 28. 12:39

Nagyon hasonlít a mostani Arcus vendéglő utáni épületegyüttesre, ami anno a műszaki zárnál állt. FEP -nek (?) üzemeltették. (Forgalom /elő/ellenőrző pont) Most még nyomai állnak, ha igaz. Ami elbizonytalanít, hogy innen az államhatár még eléggé távol van...a vámházak meg inkább ott szoktak állni.

Horváth Péter Pál | 2014. október 31. 07:59

1922. után megnövekedett a kifelé irányuló csempésztevékenység, valamint féltek az osztrákok Burgenland esetleges visszacsatolása miatt, ezért tekintélyes méretű vámőrházakat építettek a határ túloldalán - minden út mellett.

Kótai Mónika - szerkesztő | 2014. október 28. 12:42

Jó lenne megfejteni ...

Both István | 2014. október 30. 19:47

Kiegészítésként még annyit fűzök a képekhez, hogy a Barna Andor foto-szaküzletben (Sopron, Széchenyi tér 17.) hívták elő a negatívot és a negatív tartó tasak alapján a felvételek valószínűleg az 1920-asévek végén vagy a '30-as évek elején készültek.

Both István | 2015. január 5. 20:28

A negatívokat nagypapámtól, Juhász Istvántól örököltem, aki vámtisztként (fináncként) szolgált a vámháznál. A 2., 3., 8., és 9. fotón Ő is látható. Úgy látszik szorgosan fotózták a határon átkelő hölgyeket is. Arról nincs információm, hogy mindehhez nagymamám mit szólt. A nagyméretű és nem a legjobb állapotban lévő negatívok digitalizálását profi cég végezte el nagyon jó eredménnyel.

Horváth Péter Pál | 2015. december 17. 08:16

A 4. 5. sz. képen a bal oldalon látható kis épület a "végvári" cserkészrepülők repülőotthona, a 16-os kép baloldalán épült fel csapat hangárja, amit 1934. szeptember 16-án avattak fel....

Kótai Mónika - szerkesztő | 2015. december 17. 10:07

Egy képből indultunk ki, azért nem akárhova jutottunk el ... :)

Orbán Zoltán | 2019. december 17. 12:22

2. 3. 8. 9. képen, nagymamám tesvére Korláth Ferenc Zündapp motorjával :D

Kótai Mónika - szerkesztő | 2019. december 17. 16:27

Köszönöm! Hihetetlen, hogy még mindig tudunk hozzátenni ezekhez a képekhez!

A bejegyzés létrehozása: 2014. október 28.
Kérjük, ne használja a képernyő nyomtatást a képek másolására! Köszönjük.