Várkerületi részlet a kopottas üzletsorral, ám két érdekes elnevezéssel. A Méterárubolt elnevezés felett büszkén feszít az "Önkiválasztó" jelző, ami mai szemmel, a jelenleg is használt, közismert értékesítési mód ismeretében furcsának tűnhet. Az 1960-as évek elején azonban még éppcsak tanulták a magyar vásárlók az "önkiszolgáló" és "önkiválasztó" elnevezéseket.
Magyarországon először 1955-ben nyitottak önkiszolgáló üzleteket, 1960-ra már több, mint 1200 üzlet kínált a vevőknek részleges vagy teljes önkiszolgálási lehetőséget. Míg ezt a formát elsősorban élelmiszerboltokban, papírárut kínáló üzletekben vagy edényboltokban alkalmazták, az önkiválasztó forma cipő-, konfekció- és méteráru-kereskedelemben kezdett meghonosodni. Lévén alig néhány éves rendszerről beszélünk, feltételezhetjük, hogy a kiskereskedelmi vállaltoknak fontos volt a cégtáblán is jelezni, hogy a hozzájuk betérő vásárlók szabadon válogathatnak a kínált portéka között és csak szükség esetén illetve a fizetésénél kell eladó segítségét igénybe venniük.
Kicsit odébb, épp az ellenkezőjével találkozunk, a bolt elnevezése nem az új és a modern felé tör, hanem egy darabka békebeli múltat őriz, ahogy felbukkan a Ciklámen név alatt az Illatszertár elnevezés. Nem sokkal később a "-tár" végződéstől meg is váltak, bár tény, hogy a háború előtti időkhöz képest ugyan jóval kisebb számban, de az elnevezés eztán is több drogéria esetében fennmaradt. Itt sajnos nem ez történt.
Ugyancsak nem sokkal később, a sarki divatáru üzletnek otthon adó épület is nemkívánatos lett, 1970-ben elbontották.
Érdemes megjegyezni, hogy a kép forrásául szolgáló oldal (Fortepan) a fotó keletkezését 1962-re datálja, azonban ekkor még állt a Mária-szobrot körülvevő vaskorlát, melyet 1963-ban bontottak el, így valószínűleg a kép vagy abban az évben, vagy később készült.
Az üzletek portáljait a kép melletti ikonra kattintva, majd a kurzort a kép fölé húzva nagyítva is megtekinthetik.
A fotó az Kapcsolódó és ajánlott link alatt található linkre kattintva tölthető le.
A korabeli újságcikket az Arcanum Digitális Tudománytár honlapján keresztül értük el.
Kolacsek András–Kollár Tibor: A kiskereskedelmi értékesítés új formái és gazdasági hatékonyságuk, Közgazdasági Szemle – 1960. augusztus-szeptember p.1000