A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút kronológiája képekben

Keresés az archívumban

Helyszín
Kiadás éve
2022

Előszó

Tisztelt Olvasó!

»Historia est magistra vitae« – »a történelem az élet tanítómestere«. Ez a latin mondás nagy igazságot tartalmaz akkor is, ha a hazai vasúttörténetről, azon belül pedig a GYSEV százötven éves történetéről beszélünk. A zöld-sárga vasúttársaságnak hihetetlenül színes és gazdag történelme van, meggyőződésem, hogy ezt a történelmet nekünk — akik a vasúthoz tartozunk — ismernünk kell, hogy tanulhassunk belőle. De biztos vagyok abban is, hogy Magyarországon, sőt a határokon túl is nagyon sokan vannak, akiket érdekel a vasúttársaság közelebbi, vagy régmúltja. Ez a rendkívül tartalmas kiadvány, melynek címe: »A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút kronológiája képekben«, most mindenkinek lehetőséget teremt arra, hogy akár a legapróbb részletekbe menően is tanulmányozza a GYSEV 150 éves történetét.

A kötet szerzőjét, Tóth Sándor Frigyest évtizedes barátság fűzi a vasúthoz és a GYSEV-hez. Volt munkatársunk a nagybetűs GYSEV-történészünk: ha a napi tevékenységünk során bármilyen kérdés merült fel a vasúttársaság történelmi eseményei kapcsán, mindig Tóth Sándor Frigyest kerestük fel, és ő leggyakrabban fejből tudta a választ. Ezt az óriási, szerteágazó tudást a szerző most írásba foglalta. Az újkori GYSEV vezetők egyik álmát valósította meg azzal, hogy megírta a nagyszabású, összefoglaló vasúttörténeti képes krónikát. Sokéves, aprólékos, mindenre kiterjedő gyűjtő munka előzte meg a mű elkészültét, amelynek összeállítása hatalmas energiákat igényelt. A szerző azonban fáradhatatlan mozdonyként haladt előre a saját maga és általunk kijelölt pályán, és mostanra elkészült a GYSEV történetét bemutató képes krónika. Köszönet érte a szerzőnek és mindazoknak, akik segítették a mű előkészítését és megjelenését.

Az 1872-es GYSEV-alapítás óta sok-sok év, évtized telt el. Századfordulók, világháborúk, változó politikai rendszerek kísérték a társaság történetét, maga a vasút pedig folyamatosan fejlődött, óriási változásokon ment keresztül ebben a másfél évszázadban. Éppen ezért a képes kronológia elolvasása is időigényes tevékenység. Én azonban mindenkit arra bíztatok, hogy szánjon időt a teljes GYSEV krónika elolvasására, higgyék el, megéri.

Tartalmas olvasást és időtöltést kívánok!

Sopron, 2022. február

Kövesdi Szilárd
Elnök-vezérigazgató
GYSEV Zrt.

--

Bevezető

1872.10.15.
150 évvel ezelőtt, 1872. október 15-én a képviselőházban kihirdetik a Ferenc József magyar király és osztrák császár által aznap szentesített, »a Győrtől Sopronon át Ebenfurth irányában az ország határáig vezetendő elsőrendű gőzmozdonyvasút kiépítéséről« szóló 1872. évi XXVII. számú törvényt. A törvény alapján fél évvel később 1873. március 30-án az uralkodó Bécsben aláírásával szentesíti a Győrtől Sopronon át Ebenfurth irányában az ország határáig vezetendő elsőrendű gőzmozdonyvasút engedélyokiratát.

1873.07.30.
A korszak 1873. évi gazdasági válságban beteljesülő viharos eseményei a kiadott engedélyokirat néhány pontjának módosítását tették szükségessé, amit Bittó István magyar miniszterelnök által 1874. július 30-án aláírt és I. Ferenc József aláírásával még aznap szentesített 1874. évi XXX. számú törvényben rögzítenek.

1875.02.01.
Annak érdekében, hogy az engedélyokirat a pénzügyi bonyodalmak ellenére hatályát ne veszítse a Győrtől Sopronon át Ebenfurth irányában az ország határáig vezetendő vasútvonal engedélyese, Victor Erlanger, jogait az 1875. február 1-én megalakuló részvénytársaságra, a »Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt.«-re ruházza át. Ezzel a Győr és Sopron, valamint Sopron és Lajtaújfalu (magyar-osztrák határ) közötti vasút megépítésének már meglévő politikai feltétele mellett a pénzügyi források is biztosítottá válnak. (Lajtaújfalu és az alsó-ausztriai Ebenfurth közötti vasúti kapcsolat ekkor már megvolt.)

A kötet tartalma
Jelen kötet a Győrtől Sopronon át Ebenfurth irányában az ország határáig vezetendő elsőrendű gőzmozdonyvasút engedélyokiratának 150 évvel ezelőtti kiállítása alkalmából — az előzmények rövid ismertetése után —a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Rt./Zrt. változatos, 147 éves történetét mutatja be javarészt eddig még nem publikált fotók, dokumentumok stb. segítségével.

A korlátozott terjedelemre való tekintettel a válogatás a szerző által fontosnak/érdekesnek tartott eseményeket, történéseket öleli fel. A témában tovább vezető részletes információk — a források megjelölésével — a szerző által kiadott „A Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút kronológiája” című többkötetes monográfiában találhatók.

A kötetben közölt képek, dokumentumok forrásjegyzéke a kötet végén található.

Sopron, 2022. február

Comments

Both István | 2022. július 23. 16:31

Édesapám, Both Vilmos a GySEV-nél vasutasként szolgált. Néhány Tőle örökölt fotóval én is hozzájárulhattam Tóth Sándor Frigyes gyűjteményéhez.

Kótai Mónika - szerkesztő | 2022. július 27. 14:32

Jó ezt hallani, minden elismerésem!

Both István | 2022. július 27. 16:06

Köszönöm szépen. Az 1960-as években Ausztria területén történt vonatbaleset - tejszállító autó ütközött a vonattal - fotói voltak. A balesetben - bár nem sokon múlott - édesapám nem sérült meg. Ha jól emlékszem Takács Robi hozott össze Tóth Sándorral, aki örömmel vette a fotókat, ugyanis erről az eseményről nem voltak képei.

A bejegyzés létrehozása: 2022. július 22.
Kérjük, ne használja a képernyő nyomtatást a képek másolására! Köszönjük.