Amikor még a mai Mátyás király utca helyén búzamezők voltak, de a Győri vasút állomás már működött, akkor kapta a GySEV főfelügyelősége Sopron városától ingyenesen azt a telket, melyre a szombathelyi Raucher Miksa tervei alapján a később a köznyelvbe GySEV-palota néven bevonult igazgatósági épület felépült. A palotába 1898. november 1-én költözhetett be a cég. Az épületben az irodák mellett szolgálati lakásokat is kialakítottak. A várostól való elszigeteltséget a nem sokkal később megindult villamos közlekedés oldotta fel, hiszen - ahogy a képeslapon is látható - a palota előtt haladt el a város két vasútállomását összekötő villamospálya. Az épület a háborúban súlyosan megsérült, állagmegóvását csak 1946 nyarán, újjáépítését pedig csak 1949 tavaszán kezdték meg, addig a cég különböző osztályai a város több pontján működtek. A Csengery utca felőli épületszárnyat újíttoták fel utolsóként 1955/56-ban, ám anyagi okokból az épületet nem sikerült eredeti állapotába visszaállítani, így például a tornyokat sem építették fel újra. Az egykor a város szélén álló épület ma már Sopron történelmi külvárosának egyik meghatározó épülete.
/A bejegyzés illusztrációjául szolgáló képeslap Gyűrű Ernő legendás gyűjteményéből származik./
Lovas Gyula: A Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút és soproni palotája, Soproni Szemle, 2000/2
Hozzászólások
Miután a város bekebelezte a "Hoffelder"-t (terjeszkedni kezdett dél felé a Rák patakon túl), megkezdődött az utcák, telkek kialakítása.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Már előbb is elkezdhették volna a terjeszkedést, akkor talán nem esik áldozatul a régi városháza.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Érdekes,hogy az igazgatósági épületet tervező építész vezetéknevét két féle változatban írják.A Raucher,és a Rauscher változatot is lehet olvasni a különböző forrásokban.Rauscher Miksa Léván született Szombathelyen letelepedett építész volt.Egykori szombathelyi villája helyén álló lakóház falán emléktábla hirdeti munkásságát.Sopronban a Gysev palotában is volt egy emléktáblája azonban az a II.Világháború alatt az épületet ért légitámadásokban megsemmisült.Életéről itt olvashatunk:http://www.szombathely.hu/turizmus/nevezetes_polgarok/rausc…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm az információkat!
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyon szívesen!Az építész szombathelyi emléktáblája látható a linken:http://www.kozterkep.hu/~/17565/Rauscher_Miksa_emlektabla_S…
Itt pedig egy remek összeállítás olvasható a palota történetéről:http://epa.oszk.hu/01900/01977/00207/pdf/EPA01977_Soproni_S…
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Nagyszerű épület és egy nagymúltú, ma is sikeresen működő vállalat központja. A GYSEV /Raaberbahn vonalain valamiért nem gazos a pálya, tiszták és virágosak az állomások és vele kapcsolatban a sajtó hírekben nem lehet rendszeresen veszteségekről, feleslegesen folyósított állami állami támogatásokról..... stb olvasni. Ellentétben a nagytestvér MÁV- val ! Az osztrák vonalak miatt érthető, hogy működik egy "Zweigniederlassung in Wien, A-1090 Wien, Kolingasse 13.", de mi az ördögnek a "Generalvertretung in Budapest: H-1139 Budapest, Népfürdő u. 22. B. (8/1). Talán mert ebben is érvényesül, hogy " Édes hazánk Budapest !" ???