Piacsek István, a Berzsenyi Dániel Gimnázium tanárának visszaemlékezései II. - A Líceum tanulói

Keresés az archívumban

Vezetés gázokban
Vezetés gázokban, 1961.
1
Eredeti méret
Elektromos kisülés
Elektromos kisülés - 1961.
2
Eredeti méret
Elektroszkóp feltöltése
Elektroszkóp feltöltése - 1961.
3
Eredeti méret
Kémia óra
Kémia óra - 1961.
4
Eredeti méret
Kémiai gyakorlatok
Kémiai gyakorlatok - 1961.
5
Eredeti méret
Kémiai kísérletek
Kémiai kísérletek - 1961.
6
Eredeti méret
Kosármeccs
Kosármeccs - 1977.
7
Eredeti méret
Tanár-diák kosárlabda mérkőzés
Tanár-diák kosárlabda mérkőzés - 1977.
8
Eredeti méret
A győztes lányok
A győztes lányok - 1966.
9
Eredeti méret
A győztes fiúk
A győztes fiúk
10
Eredeti méret

Nemrég az egyik egyetemi tanár ismerősömmel a tanulókról beszélgettem. Ő arról számolt be, hogy a jeles bizonyítványú hallgatók nem egyformán jól szerepelnek az életben: A jelesen vizsgázó hallgatók nagyobb része szorgalmasan megtanulja az tananyagot, de nem a lényegre koncentrál, a tanult anyag megértése hiányos marad. A vizsgán kifogástalanul visszaadja a tanultakat, még az esetleges kérdésekre is jól válaszol, így jelest érdemel. Jövőben a munkahelyén a kapott feladatait elvégzi, de önálló, előremutató ötletei nincsenek. Előbbre lépése sincs.

A jelesen vizsgázók szűkebb része talán kevesebb ideig tanul, de a lényre koncentrál, így többet és maradandóbbat sajátít el. Sőt, ideje marad a tananyagon túli ismeretek megszerzésére is. Ő is jelesre vizsgázik. Az elkövetkező munkahelyén jól megállja a helyét, kreatív gondolatait gyümölcsözteti a maga és a vállalat javára. Rövidesen főmérnöki, igazgatói vagy más komolyabb helyet tölt be.

A gimnáziumi tanulók estén is hasonlót tapasztalhatunk, bár nagy különbség van a középfokú és a felsőfokú oktatás között.

Erre példa a következő: Egy édesanya panaszkodva mondta, a fia az általános iskolában jeles tanuló volt, most, a gimnáziumban a gyengék közé süllyedt. Hogyan lehetséges ez?

Sajnáltam a szegény szülőt. Nem tudtam jobbat mondani, mint azt, hogy az itt tanulók zöme jeles tanuló volt az általános iskolában, ám jeles és jeles között esetenként nagy különbség lehet, így a gimnáziumi előmenetel között is különbségek vannak. A tapasztalatokért a nevelőt nem lehet elmarasztalnunk, mert nem mindig látható, hogy két egyforma felelet mögött egyforma tudás rejlik-e. Tudnunk kell azt is, hogy az általános iskolák színvonala közötti különbség esetenként nagy lehet.

Egy másik példa a jelesek különbözőségére: K. G. tanuló a matematika fakultást választotta, ahol én tanítottam a matematikát. Az órákon feltűnően aktív volt, a feltett kérdésekre rendkívül sokszor és mindig jól válaszolt.

Ennek örültem, de aggódtam, hogy emiatt a többi tanuló ritkán jutott szóhoz.

Módszert kellett változtatnom: K. G. tanulónak a színvonalához illő feladatokat készítettem, melyeket a következő órán átadtam neki, mondván, oldd meg ezeket az órán!

Folyik az óra, magyarázok, kérdezek. K. G. máris jelentkezik, sőt, jól válaszol. Kérdem őt: Kész vagy a feladataiddal? Válaszol: Nem, azokat otthon oldom meg. Itt tanulni akarok!

Jó lenne, ha ezt több tanuló válaszolná!

A tanulócsoport valamennyi tanulója jeles volt az év végén. Jobb osztályzatot K. G. sem kapott.

A politechnikai oktatást 1960 körül vezették be az iskolánkba. A cél az volt, vigyük közelebb az oktatást a fizikai munkához.

Ez kivihetetlen volt, ami részletes magyarázatot nem igényel. E helyett létrejött néhány műhely, ahol a tanulók egy- egy csoportja dolgozott. Közülük kettőről szólnék.

Meglátogattam a könyvkötő műhelyt. Látva a tanulók munkáját, nem tudtam eléggé megdicsérni őket. Jórészt az iskolánk elnyűtt könyveit kötötték újra. Az a tény, hogy a tanulók látták a munkájuk gyümölcsét, jócskán hozzájárult a szorgos munkájukhoz, tudták, ezzel is segítséget nyújtanak az iskolájuknak,
A másik műhely, melyet láttam, a varroda volt, melynek vezetője Mezősi Mihályné volt. Itt csak lányok dolgoztak. Meglepődtem, mert tanítványaink úgy ültek a varrógép mellett, mint a gyakorlott varrónők. A munkájuk bemutatott eredménye szintén elismerésre méltó volt. Magamban szinte elnézést kértem tőlük, mert holmi silány munkákat vártam, ők viszont kifogástalan termékeket készítettek, melyeket a mindennapos életben felhasználhattak.

Piacsek István tanár úr 1957-1994 között tanított matematikát és fizikát a Berzsenyi Dániel Gimnáziumban. Az iskolában eltöltött évekről több fejezetből álló, számos saját felvétellel gazdagított visszaemlékezést írt a Sopron anno olvasói számára, melyeket folytatásokban közlünk. - A szerk.

Kép típusa
Fotó/Mozgókép készítője
Kép/Mozgókép beküldője
Kép keletkezési ideje
1961-77
Kapcsolódó bejegyzés
A Tanári szoba
A Tanári szoba 1958-ban
1
Eredeti méret
Az igazgatói iroda
Az igazgatói iroda: Prőhle Jenő és Augusztinovitz Elemér 1958-ban
2
Eredeti méret
Biológia előadó és szertár
A biológia előadó és szertár 1957-ben
3
Eredeti méret
A nagy könyvtár
A nagy könyvtár 1958-ban. A könyvtárban sok, régi kiadású, különböző témakörű könyv található. E könyvtár mellett egy diák- könyvtár is van, amelyben lévő könyvek a tanulók érdeklődési körébe tartoznak.
4
Eredeti méret
A tanárok új fiókjai
A tanárok új fiókjai. A tanulók számának növekedésével a tanárok száma is nőtt. Ez maga után vonta az asztalok és a tanárok helyigényét. A képen a tanárok holmijának elrakása céljából készült szekrény látható.
5
Eredeti méret
A tanári szoba könyvszekrénye
A tanári szoba könyvszekrénye, melybe különböző segédkönyvek tehetők.
6
Eredeti méret
A kémia tanterem új padjai
A kémia tanterem az akkori kornak megfelelő padokat kapott, melyeken kísérleteket lehetett végezni.
7
Eredeti méret
Harang az iskola udvarán 1960-ban
Harang az iskola udvarán 1960-ban
8
Eredeti méret
Római sírkő az iskola udvari falán 1960-ban
Római sírkő az iskola udvari falán 1960-ban
9
Eredeti méret
Római sírkő az iskola udvari falán 1960-ban
Római sírkő az iskola udvari falán 1960-ban
10
Eredeti méret
Római sírkő torzókkal az iskola udvari falán 1960-ban
Római sírkő torzókkal az iskola udvari falán 1960-ban
11
Eredeti méret
Ballagás az iskola udvarán 1958-ban
Ballagás az iskola udvarán 1958-ban. A ballagók osztályfőnöke Földi Lőrincné. A búcsúzó diákok az udvaron gyülekeztek, majd sorba álltak és körbejárták az iskola udvarát, miközben ballagási dalokat énekeltek.
1
Eredeti méret
Ballagási ünnepély 1958-ban
Ballagási ünnepély 1958-ban.
2
Eredeti méret
Ballagás a Deák-kútnál 1960-ban
Ballagás a Deák-kútnál 1960-ban. Ez volt az első ballagás a felújítottak sorában. IV. a Osztályfőnök: Tóth Ferenc. A ballagókat autóbusz vitte ki a Prinz pihenőhöz, onnan átsétáltak a Deák-kúthoz, miközben ballagási dalokat énekeltek. Az ünnepély után a ballagók, az őket kísérő diákokkal együtt, énekelve vonultak vissza az iskolába. Az iskola kapuja alatt az énekszót visszaverték a falak, a hang felerősödött. Meghatóan szép volt, de évek múltán elgyengült a hang.
3
Eredeti méret
Ballagás a Deák-kúthoz 1960-ban
Ballagás a Deák-kúthoz 1960-ban. IV.b. Osztályfőnök: Erdei László
4
Eredeti méret
Ballagás 1960-ban. A felújított licista ünnepély a Deák-kútnál
Ballagás 1960-ban. A felújított licista ünnepély a Deák-kútnál. A fényképen látszik, megnőtt mind a ballagók, mind az érdeklődők száma.
5
Eredeti méret
Ballagás a Deák-kúthoz 1966-ban, Osztályfőnök Askercz Éva.
Ballagás a Deák-kúthoz 1966-ban, Osztályfőnök Askercz Éva.
6
Eredeti méret
Az iskolazászló átadása 1968-ban
Az iskolazászló átadása 1968-ban
7
Eredeti méret
Ballagás 1970-ben
Ballagás 1970-ben. Ballagókhoz szól Kozák Lajos igazgató.
8
Eredeti méret
Ballagás 1971-ban.
Ballagás 1971-ban. A tarisznyák szétosztása, feltűzése.
9
Eredeti méret
Érkezés a Deák-kúthoz 1972-ben.
Érkezés a Deák-kúthoz 1972-ben. Az osztályfőnök Gaál László.
10
Eredeti méret
  Ballagás 1972-ben
Ballagás 1972-ben. Öregdiák, Horváth Zoltán, a Levéltár igazgatója mondott ünnepi beszédet.
11
Eredeti méret
Egy tanuló iszik a serlegből 1972-ben
Egy tanuló iszik a serlegből 1972-ben. A serleg a Deák-kút vizét tartalmazta, melyet az öregdiák, Horváth Zoltán nyújtott át a tanulónak.
12
Eredeti méret
Ballagás 1973-ban
Ballagás 1973-ban. 1973. Ballagás. Osztályfőnök Piacsek István, a két kísérője: Varga Klára és Treuer Ida. Vissza az iskolába végső búcsúra. Fotó: Kárpáti László
13
Eredeti méret
A ballagók tarisznyája
A ballagók tarisznyája
14
Eredeti méret
Szerző
1961
1977

Hozzászólások

Kótai Mónika - szerkesztő | 2018. augusztus 1. 09:38

Facebookos oldalunkról: "A tanár-diák meccsen én is szerepeltem, sőt a képen is ott vagyok. Nem is emlékszem az eredményre, de valószínű, hogy a diákok jól elpáholtak bennünket. - Molnár Béla, Hacsi László és Szücs Géza volt kollégáimat is felismerem." - Holló-Vaskó Vendelné.

" A '66-os győztes lány csapat felső sorának közepén Wallek Ildikó testnevelés tanárnő áll.A Józsefben később rövid ideig az osztályfőnökünk is volt." - Benkóczy Gabi

Kótai Mónika - szerkesztő | 2021. december 31. 11:24

Egy újabb kiegészítés Facebookos oldalunkról: "Az utolsó képen a középső vívó volt osztálytársam Kosztka László, első osztályú sportoló, edzőjük Tóth Tanár úr (Gatya)." Horváth Károly Miklós

A bejegyzés létrehozása: 2018. július 31.
Kérjük, ne használja a képernyő nyomtatást a képek másolására! Köszönjük.