Az 1859-ben alakult meg a Déli Vasút, hivatalos nevén a k. k. priv. Südbahn-Gesellschaft/cs. kir. szab. Déli Vaspályatársaság (SB/DV). Amellett, hogy legfőbb feladata a Duna jobb partján fekvő osztrák területek töredezett vasúthálózatának egységesítése, és üzemeltetése volt, Sopront is bekötötte a kiépülő, gazdasági fellendülést jelentő vasúthálózatba. A bekapcsolt – a GYSEV vonalaktól teljesen függetlenül „működő” - Déli pályaudvar és vasút több mint 150 éven át működött, egészen 1998-ig, amikortól már megszűnt az utasforgalom az állomáson. A képen a Déli vasút állomása látható, melyet 1847-ben építettek, de a forgalomnak csak 1865-en adtak át, majd 1902-03-ban átépítettek. A Bach-korszak alatt az erősen magyar érzelmű egyetemisták itt rendezték báljaikat.
Hozzászólások
Köszönöm, akkor beírom a nevét.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Szia! Nem azért írtam, de emlékeztem egy ilyen képeslapra, és elő is kerestem.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Jó ez így.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A "cs.(ászári) k.(irályi) szab.(adalmaztatott) Déli Vaspálya Társaság". A krími háborúba gazdaságilag belerokkant osztrák állam államvasúti elveit feladva eladta a tulajdonában lévő vasúttársaságok javarészét. Az így létrejött magánvasúttársaságok egyike volt a Déli Vasút. A Déli Vasút lett annak a Sopron-Bécsújhelyi Vasúttársaságnak jogutódja, amely 1847-ben megnyitotta a Bécsújhely és Sopron közötti vasútvonalat. A vonal jelentősége az 1867 évi Nagykanizsáig történő továbbvezetésével nőtt meg. A felvétel a felvételi épület (=vasútállomás épülete) 1902 évi átépítés és bővítés utáni állapotát mutatja. Háttérben a II. világhábúrú végén lebombázott I. számú postahivatal épülete.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Ami azt jelenti, hogy nem 1865-ben adták át, ez fent hibásan szerepel a képleírásban.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Köszönöm a pontosításokat, nem írom át a szöveget, így sokkal hitelesebb. Vagy frissítésként beírom a kiegészítést/pontosítást.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Az állomást 1847-ben adták át, a Bécsújhely–Sopron vonal a második hazai gőzmozdonyüzemű vasút.
1865 a Sopron–Kanizsa hosszabbításnak az éve, ezt már a Déli Vasút végezte. A képaláírás mindenképp megtévesztő.
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
Egészen pontosan, a képen - időrendben- az állomás épületének harmadik változata látható.
"A régi soproni épületnek is áll még a magja a mai Sopron déli pályaudvaron. A régi, Schönerer által épített felvételi épületet már 1865-ben a nagykanizsai vonal építése alkalmából bővítették, legkésőbb ekkor bontották el a korábbi utas-csarnokot A felvételi épület elé később perontetőt építettek. 1902-ben Posel Gusztáv Déli Vasúti építész tervei illetve irányítása alapján gyökeresen átalakították. Azóta a felvételi épület a szomszédos épületekkel együtt a városképben igen kedvező kis közteret alkotott."
(Kubinszky Mihály: Adatok a 150 éves Sopron–Bécsújhelyi Vasút építéstörténetéhez)
- A hozzászóláshoz be kell jelentkezni
A nagypapám fényképezte. Nekem is van egy ilyen képeslapom.